20% meer interimjobs dan twee jaar geleden

Volksvertegenwoordiger Emmily Talpe vroeg cijfers op bij de Vlaamse minister van werk  en is zeer positief over de evolutie die interimarbeid de laatste twee jaar heeft gemaakt. Het aantal interimjobs in België steeg de afgelopen twee jaar met maar liefst 20%. Het is een belangrijk instroomkanaal voor verschillende doelgroepen volgens haar. “Zowel jong, oud, hooggeschoold als laaggeschoold hebben baat bij een interimjob. Ook bedrijven zien hier een meerwaarde in. De proefperiodes werden afgeschaft, nu kunnen ze via interimarbeid peilen naar het kennen en kunnen, de motivatie en werkattitude van nieuwe werknemers,” vult Emmily Talpe aan.

Helft heeft na twee jaar vast contract

De cijfers zijn positief: 35% van de uitzendkrachten heeft na een jaar een contract van onbepaalde duur. Na twee jaar stijgt dit aandeel tot 47,6%. Specifiek voor de 50-plussers zien we dat 26% na een jaar een vast contract heeft, en na twee jaar is dit zelfs 34,2%. “50-plussers hebben het moeilijk om na het verlies van een job terug hun plaats op de arbeidsmarkt te vinden. Ik ben blij dat interimarbeid hen toch nog perspectief geeft op een nieuwe baan,” zegt Talpe. Ook voor de jongeren zijn de cijfers positief. 33,6% Haalt na een jaar een vast contract binnen, na twee jaar is dat zelfs 47,2%. “Ongeveer 1 op 2 jongeren die starten met interimarbeid hebben na twee jaar een vast contract, zowel voor werknemers als werkgevers een goede zaak,” besluit Emmily Talpe.