3.406 nieuwe werkgevers extra op zes maanden tijd.

De ondersteuning bij een eerste aanwerving is een manier om de kleine kmo’s en de zelfstandigen te helpen. De maatregel is in voege sinds 1 januari 2016 en betekent dat voor een allereerste aanwerving van een medewerker, de werkgeversbijdragen – mits enkele voorwaarden – wegvallen. Belangrijk om weten is dat deze maatregel gebonden is aan de eerste arbeidersplaats en dus niet aan de persoon die ze uitvoert.

27% meer nieuwe werkgevers t.o.v. vorig jaar

Het aantal nieuwe werkgevers (zelfstandigen die een eerste werknemer aanwerven) is in de eerste helft van dit jaar met 27% toegenomen in vergelijking met vorig jaar. Zo waren er in de eerste helft van 2015 12.694 nieuwe werkgevers en zijn er in de eerste helft van dit jaar al 16.100. Wat dus neerkomt op 3.406 nieuwe werkgevers extra.

Minder bijdragen voor werkgevers

De maatregel ‘Eerste aanwerving’ kadert binnen een groot pakket van maatregelen van de taxshift. De andere maatregelen van het pakket gingen in op 1 april 2016. Zo is de patronale bijdrage voor werkgevers vermindert, is de werkgeversbijdrage gedaald, … Maggie De Block zei over die maatregelen: “Dankzij deze verlaging zullen werkgevers over meer middelen beschikken om nieuwe personeelsleden aan te nemen.”

En ze heeft gelijk. De 3.406 nieuwe werkgevers tonen aan dat de maatregelen werken. Bovenop de maatregel ‘Eerste aanwerving’ zijn er ook kortingen (van bepaalde duur) voorzien voor de tweede tot en met de zesde werknemer. Wat uiteraard ook een positieve impact heeft op het aantal aanwervingen.

Meer cijfers weten over de maatregel ‘Eerste aanwerving’? Klik hier

Meer weten over de maatregelen voor zelfstandigen? Klik hier.