Sla navigatie over

5 miljoen euro aan vervallen dienstencheques in 2019

Vorig jaar werd 5 miljoen euro aan dienstencheques niet gebruikt voor de vervaldatum. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Werk Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Open Vld-parlementslid Tom Ongena. “Op een totaal van 93 miljoen euro aan gebruikte dienstencheques in 2019, komt dit neer op slechts 0,6% verloren stuks. Desalniettemin gaat het hier toch over een groot bedrag, namelijk 4.950.000 euro”, zegt Tom Ongena. “Een deel daarvan doet zich voor bij overlijdens van gebruikers. Daarom vraag ik dat er een oplossing komt voor het probleem van geblokkeerde dienstencheques wanneer je partner overlijdt.”

Wanneer we alle papieren en elektronische dienstencheques samennemen, komen we uit op een totaal van 93 miljoen gebruikte cheques in 2019. “Dat is een enorm aantal. Een kleine hoeveelheid daarvan, 554.312 om precies te zijn, wordt niet gebruikt voor de vervaldatum. Hoewel dit neerkomt op slechts 0,6% verloren dienstencheques, gaat het toch over een groot bedrag, namelijk 4.950.000 euro”, zegt Vlaams Parlementslid Tom Ongena.

Op 3 maart presenteerde de Vlaamse Ombudsman zijn jaarverslag 2019. Hij geeft daarin aan dat de klachtenbeelden op vlak van werk en economie ook vorig jaar vooral draaiden om alles wat van ver en dichtbij met dienstencheques te maken heeft. Zo kunnen deze cheques, eenmaal ze vervallen zijn, niet meer omgeruild worden. Een gebruiker kan wel – voor de vervaldatum dan – bij Sodexo een omruiling aanvragen. Vorig jaar werden op die manier 354.203 dienstencheques omgeruild. De half miljoen vervallen cheques werden door Sodexo aan de Vlaamse overheid terugbetaald.

De geldigheidstermijn van dienstencheques werd vorig jaar verlengd tot één jaar. Dat is een goede maatregel om te vermijden dat ongebruikte cheques moeten worden omgeruild, waarbij de gebruiker tot nu toe een administratieve onkostenvergoeding moest betalen. Tom Ongena: “Toch blijven veel cheques onaangeroerd. Zo blijkt het overlijden van een gebruiker problemen op te leveren. Vaak staan de dienstencheques op naam van één persoon. Wanneer die gebruiker overlijdt, worden de cheques geblokkeerd met als gevolg dat de overlevende partner samen met alle emotionele en praktische miserie die een overlijden met zich meebrengt, ook zonder poetshulp komt te zitten. In 2019 werden op die manier 1.631 gebruikersaccounts geblokkeerd. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.”

“Ik pleit daarom voor het opzetten van een experiment met facturatie. Zo kunnen de voor- en nadelen van een nieuw betaalsysteem, waarbij je niet meer vooraf dienstencheques moet aankopen, vergeleken worden met de pro’s en contra’s van het huidige stelsel. Bij positieve resultaten kan de minister beslissen over te gaan tot zo’n facturatiemodel in plaats van verder te gaan met de huidige dienstencheques. Zo werk je in één klap het probleem van vervallen cheques weg. Ik roep de minister op om te bekijken hoe en wanneer zo’n experiment opgestart kan worden”, besluit Tom Ongena.

Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder