Sla navigatie over

Aangetekende zending kan voortaan via e-mail

‘Aangetekende.email’ is de eerste eIDAS gekwalificeerde vertrouwensdienst in België voor elektronisch aangetekende bezorging. Na een positieve audit is ‘Aangetekende.email’ door de Belgische toezichthouder op 8 februari 2018 opgenomen op de Belgian Trusted List. Dit betekent dat is voldaan aan alle strenge eisen van de Europese Verordening 910/2014 (eIDAS). Correspondentie via het platform Aangetekende.email heeft daardoor voortaan dezelfde juridische waarde als de klassieke aangetekende brief.

Alexander De Croo, vicepremier en minister van Digitale Agenda: “De elektronische aangetekende zending betekent meer gebruiksgemak en minder administratie. Daarom hebben we dit wettelijk mogelijk gemaakt. Door gebruik te maken van een erkende gekwalificeerde vertrouwensdienst, ben je zeker dat je elektronische aangetekende zending ook juridisch exact dezelfde gevolgen heeft als een aangetekende zending op papier.”

Hoe werkt het? Bedrijven en particulieren kunnen via het platform Aangetekende.email een digitaal domicilie registeren (zoals iedereen in het dagelijkse leven ook een woonplaats of vennootschapszetel heeft) en van daaruit elektronisch aangetekende correspondentie verzenden en ontvangen. Voor identificatie en elektronische handtekening wordt gebruik gemaakt van de Belgische eID. Het kan zowel voor één op één verzendingen gebruikt worden, als voor grote aantallen in één keer. Bedrijven kunnen gevolmachtigden toevoegen en bijvoorbeeld 300 aangetekende e-mails in één digitaal bestand versturen.

Eén van de voordelen van de elektronische aangetekende zending is ongetwijfeld het prijskaartje. Terwijl u in het postkantoor minstens 5,29 euro voor een aangetekende brief betaalt, kost een aangetekende mail amper 80 cent.

De Croo: “De gelijkschakeling van papier en digitaal zal een revolutie teweegbrengen in de verdere ontwikkeling van de digitale economie in ons land. Denk aan de miljoenen aangetekende zendingen die binnenkort digitaal kunnen of de kilometers papieren archieven die voortaan elektronisch mogen. Het digitaliseren van al die documenten verhoogt het gebruiksgemak, denk bijvoorbeeld aan de administratieve rompslomp van aangetekende zendingen vandaag. Daarnaast zal de gelijkschakeling van digitaal en papier ook toelaten om veel efficiënter te werken. Voor particulieren, bedrijven en overheden is dit een belangrijke kostenbesparing.”

Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder