Hoe een nieuw lid/contact aanmaken en wijzigen

Antwoord

Een nieuw lid aanmaken

Context

De bedoeling van Nationbuilder is om eenvoudig de contacten van lokale afdelingen te kunnen centraliseren in een overzichtelijke database. D Het toevoegen van een lid of contact via de afdeling zal er ook automatisch voor zorgen dat dit contact voor de nationale ledenverantwoordelijken zichtbaar is.

Hoe

Navigeer naar het controlepaneel van jouw lokale afdeling, vervolgens naar de tabblad ‘people’ (in de linkernavigatie) en klik dan rechtsboven op de blauwe knop ‘New person’.

Een nieuw lid toevoegen

De basisgegevens

Eenmaal je op de knop ‘new person’ geklikt hebt word je doorgestuurd naar een nieuwe pagina binnen Nationbuilder. Op deze pagina heb je de mogelijkheid om de persoonlijke gegevens van het nieuwe lid toe te voegen. De afbeelding hieronder is slechts een gedeelte van de pagina. De belangrijkste gegevens om in te vullen zijn;

• Voor- en achternaam
  • Email gegevens en of deze persoon gecontacteerd wenst te worden via email (vakje "receive email" aanvinken)
  • GSM of Telefoonnummer
  • Adresgegevens
  • Demografische gegevens (klik op het plusteken (+) naast demographics onderaan): geslacht en geboortedatum

Eenmaal deze gegevens ingevuld zijn, scroll je helemaal naar onder en klik je op de knop "Add person". Vergeet dit zeker niet want anders zullen de gegevens niet worden opgeslagen.

De custom fields

De custom fields zijn op maat gemaakte velden vanuit de partij nationaal. De bedoeling van deze velden is het doorgeven van informatie omtrent het lidmaatschap, het lidnummer, de hoofdafdeling, de mandaten en meer. Deze velden zijn ook heel belangrijk wanneer je een nieuw lid wenst toe te voegen aan jouw afdelingen. Welke velden zijn nu belangrijk om in te vullen?

• Startdatum lidmaatschap (DD-MM-JJJJ) - wanneer jij een nieuw lid gaat toevoegen vanuit jouw afdelingen dan is het belangrijk dat je ook aangeeft op welke datum dit lidmaatschap van start gegaan is. Bovendien zal het nationale ledenbeheer dit veld ook gebruiken als startpunt van het nationale lidmaatschap.
  • Betaald via lokaal? Geef hier het type lidmaatschap door - dit is een "drop-down" keuzemenu waar je kan kiezen tussen de verschillende lidmaatschappen van de partij. Wanneer iemand zich registreert via jouw lokale afdeling dan moet je bij het aanmaken van een nieuw lid ook hier kiezen welke type lidmaatschap de persoon gekozen heeft.

Gegevens van een lid aanpassen

Gebruikersprofiel (boven naar onder op foto)

• Naam
  • Biografie aanpassen
  • Overzicht belangrijkste gegevens
  • Toevoegen Tag (gele blokjes)
  • Klikken op Edit (Oranje pijl)
Onder ‘Edit’ heb je de mogelijkheid om aanpassingen te doen aan de gegevens van een contact. Dit betreft zowel persoonsgegevens als contactgegevens, maar evengoed kan je hier aangeven of iemand als vrijwilliger actief is in jouw afdeling (vb. op jouw eetfestijn, om te flyeren, ...). Er zijn meerdere functionaliteiten die je de komende maanden en jaren richting de verkiezingen zal ontdekken en kunnen gebruiken, maar het belangrijkste is hier het aanpassen van gegevens.

Naast de basisgegevens werden ook enkele ‘custom fields’ aangemaakt (Dit zijn specifieke velden voor leden en aangemaakt om te raadplegen door de lokale ledenbeheerders. Deze velden hoef je zelf niet in te vullen en zal gebeuren vanuit het nationale ledenbeheer).

• Lidnummer – dit is het huidige lidnummer in het ledenbestand
  • Start lidmaatschap afdeling & start lidmaatschap van Open Vld
  • Tot welke afdeling een lid behoort
  • Opsomming mandaten (het invoeren van mandaten wordt door de provinciale coördinatoren beheerd).

Na het bewerken van een profiel is het steeds belangrijk dat je op “Save person” klikt en dit voor ieder tabblad. Indien je dit zou vergeten dan gaan de door jou ingevoerde gegevens verloren.

We hebben tot nu toe gezien hoe het controlepaneel werkt, hoe je een nieuw lid kan toevoegen in Nationbuilder en hoe je de bestaande gegevens kan aanpassen. De volgende stap is kijken wat we met deze gegevens kunnen doen.