Hoe aanmelden op jouw afdeling en navigeren in het controle paneel

Antwoord

Aanmelden op jouw lokale afdeling en navigeren in het controlepaneel

Welkom bij Nationbuilder! Laten we van start gaan en jou de weg tonen in jouw nieuwe lokale afdeling.

Nationbuilder is een platform gericht op het uitbouwen van netwerken, het beheren van contacten, het bouwen van websites en nog veel meer. De overkoepelende doelstelling is het opbouwen van een gemeenschap in plaats van iedere afdeling op zichzelf uit te bouwen.

Iedere lokale afdeling bouwt zo mee aan de "Nation" van Open Vld in de eigen provincie, Brussel en Vlaanderen. In tegenstelling tot het oude ledenbeheer (enkel bedoeld voor 'leden'), is Nationbuilder een contacten-databank voor zowel leden als contacten, supporters en sympathisanten. Omwille van privacy en GDPR krijg je uiteraard enkel toegang tot de eigen leden en contacten. Je kan voor jouw afdeling mailings uitsturen, acties opzetten en inschrijvingen voor events bijhouden. Bovendien zie je als lokale afdeling ook welke leden en contacten jouw actiefste supporters zijn!

Daar gaan we!

Aanmelden

De eerste belangrijke stap om Nationbuilder te leren kennen is aanmelden in jouw omgeving en het controlepaneel leren kennen. Hieronder kan je alvast een korte video terugvinden ter introductie.

1. In jouw browser (bv. chrome of edge), navigeer naar "https://openvldjouwprovincie.nationbuilder.com/admin" of "https://www.jouwwebsite.com/admin" (bv. https://openvldoostvlaanderen.nationbuilder.com/admin)
  2. Meld je aan met jouw logingegevens of maak een nieuwe account aan (de eerst keer dat je je aanmeldt, ontvang je een activatiemail).
  3. Na het aanmelden, word je doorgestuurd naar het controlepaneel van jouw lokale afdeling.

Indien je niet kan aanmelden of je bent jouw wachtwoord vergeten, klik dan op "wachtwoord vergeten" en dan zal er link verzonden worden om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Navigeren in het controlepaneel

Het dashboard (dit is de eerste pagina waar je terecht komt) van jouw controlepaneel geeft jou een overzicht van de activiteiten in de lokale afdeling. In de onderstaande video doorlopen wij samen met jullie het dashboard. Hier gaan we kijken naar de verschillende onderdelen in de linkerkolom:

• Dashboard: Het dashboard geeft een overzicht van alle activiteiten in jouw lokale afdeling.
  • People: iedere persoon binnen jouw lokale afdeling heeft een profiel dat een 'persoonlijke fiche' met alle informatie bevat. Je kan eenvoudig zoeken op een profiel, je kan mensen groeperen, lijsten aanmaken en nog veel meer.
  • Website: Vanuit dit tabblad zal je toegang krijgen tot de basistemplate voor jouw afdelingswebsite en deze verder uitbouwen.
  • Communication: In dit tabblad maken we de email-afzender voor jouw lokale afdeling aan en delen we nationale sjablonen, zodat je van hieruit professioneel ogende nieuwsbrieven ('blasts'), ledenmailings en persberichten kan uitsturen.
  • Settings: Hier kan jij als beheerder voor jouw afdeling je persoonlijke instellingen en profiel beheren.
  • Profile menu: Ook via het profiel-icoon rechts bovenaan kan je jouw eigen gegevens aanpassen.

Eenmaal je de verschillende onderdelen van Nationbuilder hebt kunnen bekijken ben je klaar voor de volgende stap, namelijk het aanmaken van nieuwe leden in het ledenbeheersysteem en het beheren van bestaande gegevens.