Alexander De Croo brengt Belgische bedrijven samen rond Sustainable Development Goals

Vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo overlegt vandaag met een veertigtal Belgische bedrijven over de realisatie van de Sustainable Development Goals. De focus ligt daarbij op de rol die het Belgische bedrijfsleven kan spelen om in de partnerlanden van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking de ontwikkelingsdynamiek te versnellen en de SDG’s daadwerkelijk te realiseren.
Op uitnodiging van minister Alexander De Croo verzamelen vandaag een veertigtal CEO’s en executives van middelgrote en grote Belgische bedrijven in de vooravond om na te denken hoe het Belgisch bedrijfsleven een actieve rol kan opnemen in het realiseren van de Sustainable Development Goals in de veertien partnerlanden van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking.

Eind september vorig jaar legden 193 landen in de schoot van de Verenigde Naties 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) vast. De SDG’s vormen het ontwikkelingskader die de wereldgemeenschap zichzelf stelt om tegen 2030 extreme armoede te bannen en onze planeet te beschermen.

Alexander De Croo: “De private sector heeft mee de basis gelegd voor de Sustainable Development Goals en krijgt ook een belangrijke rol in hun realisatie. Zo was er het Post-2015 Business Manifesto dat door grote internationale bedrijven naar voor werd geschoven en dat mee de SDG’s vormgaf. Tijdens de VN-top over de Sustainable Development Goals mocht ik namens ons land een levendige discussie voorzitten waarin mensen als Marc Zuckerberg hun enthousiasme en engagement voor de Sustainable Development Goals uitspraken. Op dat engagement wil ik nu verderbouwen met onze Belgische bedrijven.”

Onder meer in Nederland en Zweden zijn al actieve bedrijfsnetwerken opgericht die focussen op het realiseren van de Sustainable Development Goals. In het Zweden is er het CEO-netwerk Swedish Leadership for Sustainable Development met daarin de belangrijkste Belgische bedrijven, van Atlas Copco, Scania en Volvo tot IKEA, H&M en Ericsson. Zij hebben zich verenigd om zich onder meer toe te leggen op waardig werk, het inzetten van technologie om vrijheden van mensen te vergroten en nieuwe financieringsmechanismen voor ontwikkeling uit te werken. In Nederland hebben 60 actoren, waaronder heel wat ondernemingen zoals Philips, Unilever, KLM, Amro en Accenture het Charter voor nieuwe ontwikkelingsdoelstellingen ondertekend.

Minster De Croo wil in ons land een gelijkaardige beweging kracht bij zetten waarbij bedrijven zich outen voor de Sustainable Development Goals en ook actief gaan meewerken om de doelstellingen in de praktijk te brengen. Bedoeling is om dat partnerschap met de private sector ook in te zetten in de partnerlanden van de Belgische Ontwikkelingsssamenwerking. Vanavond heeft minister De Croo met de aanwezige CEO’s en executives een eerste gedachtewisseling. Bedoeling is om alle input en ideeën samen te leggen en later dit jaar een hecht partnerschap af te sluiten dat met de SDG’s aan de slag gaat.

“Het Belgische bedrijfsleven heeft heel wat leiderschap in haar rangen. Ik wil dat leiderschap activeren en samenbrengen. Ik ben ervan overtuigd dat als we alle positieve krachten bundelen we de ontwikkelingsdynamiek in onze partnerlanden kunnen versnellen en nog veel verder geraken,” besluit minister De Croo.