“Anti-abortus-website op bussen en trams De Lijn hoogst ongepast “

“Ik ben zwanger. Wat nu?” Dat is de titel op affiches op bussen en trams van de Lijn in Oost-Vlaanderen en spreekt vrouwen aan die ongewenst zwanger zijn. Verder op de affiches staat een verwijzing naar de website Ongeplandzwanger.be waar ze meer informatie kunnen vinden. “Op het eerste zicht lijkt het een neutrale en informatieve campagne te zijn. Toch is dat niet het geval,” zegt Vlaams Volksvertegenwoordiger Mathias De Clercq. “De schijnbaar objectieve website Ongeplandzwanger.be waarnaar wordt verwezen is dat bij nader toezicht geenszins. En de organisatie achter deze website al helemaal niet.”

Campagne geeft misleidende informatie over abortus

Het gaat om een website van de vzw Jongeren Info Life (JIL). “Dat is een vereniging die handelt vanuit een dogmatisch-godsdienstige invalshoek en is daardoor sterk gekant tegen abortus,” zegt De Clercq. “Gevolg is dat de website geen neutrale informatie geeft over zwangerschapsafbreking, maar deze ontraadt en wijst op vele – vaak niet gegronde – gevaren die aan abortus verbonden zijn. Men schrijft onder meer dat aborits zou leiden tot een hogere kans op kanker of zelfmoord. Het doel is duidelijk: ongepland zwangere vrouwen zo ver mogelijk wegleiden van abortus.”

De Clercq heeft grote vragen bij het feit dat zo een campagne toegelaten wordt op bussen en trams van de openbare vervoersmaatschappij De Lijn. “Deze campagne is in strijd met de deontologische code van LijnCom, de dochteronderneming van De Lijn die instaat voor de reclamecampagnes op de bussen en trams. Die code legt duidelijk op dat enkel politiek, filosofisch en godsdienstig neutrale campagnes toegelaten zijn. Deze campagne gaat daar duidelijk tegen in.”

Ook minister betreurt de campagne

De Clercq vroeg daarom in het Vlaams Parlement aan de minister van mobiliteit om op te treden. In zijn antwoord betreurde de minister dat deze campagne groen licht kreeg van LijnCom en vraagt hij dat de betrokken vzw op een zwarte lijst wordt gezet. “Het is goed dat de minister duidelijk afstand neemt van deze campagne en er mee over zal waken dat dit niet meer gebeurt,” zegt De Clercq. “De overheid geeft jaarlijks subsidies aan verenigingen om juiste en volledige informatie te geven over zwangerschapsafbreking. Het kan daarom niet dat diezelfde overheid advertentieruimte geeft aan organisaties die daar regelrecht tegen ingaan.”