Bart Tommelein helpt steden en gemeenten om meer zonnepanelen te plaatsen

Sinds zijn aantreden als Vlaams minister van Energie stelt Bart Tommelein alles in het werk om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk zonnepanelen bijkomen op de Vlaamse daken. Hij lanceerde vorig jaar samen met het Vlaams Energie Agentschap (VEA) een zonnekaart, waarop iedereen kan bekijken of het dak van zijn of haar huis geschikt is voor zonnepanelen. Daarna kwam er een zonnegids, een handleiding met concrete tips voor iedereen die voluit voor een groot nieuw zonneproject wil gaan. Vandaag stelt de minister een modelbestek voor steden en gemeenten voor. Het is een volledig juridisch document om hun eigen daken ter beschikking te stellen van een derde partij om er zonnepanelen op te plaatsen.

‘De omslag naar hernieuwbare energie zal maar slagen als we er allemaal samen voor gaan. De overheden moeten het goede voorbeeld geven’, zegt Bart Tommelein. ‘Met dit modelbestek hopen we gemeenten en steden te overtuigen om hun daken ter beschikking te stellen. Zo komen er zonnepanelen bij op hun gebouwen, zonder dat ze de kosten moeten dragen en zonder dat ze er zelf veel ‘energie’ in moeten steken. Na de zonnekaart en de zonnegids lanceren we dus opnieuw een instrument om te zorgen voor meer zonne-energie in Vlaanderen.’