Bart Tommelein

Mandaat
Ondervoorzitter Vlaams Parlement , Vlaams Volksvertegenwoordiger & Burgemeester Stad Oostende

Gemeente
Oostende

Gegradueerde toegepaste communicatie

Expertise
Binnenlands Bestuur, Gelijke Kansen en Inburgering, Cultuur, Jeugd, Sport en Media.

Bart Tommelein heeft reeds een ervaren nationale en lokale politieke loopbaan doorlopen. In 1999 sloot hij zich aan bij VLD. Een jaar later ging hij aan de slag op het kabinet van voormalig Vlaams minister-president Patrick Dewael. Eerst als raadgever, daarna werd hij woordvoerder. Bij de verkiezingen van 2003 werd hij verkozen in de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Toen hij in 2007 de West-Vlaamse Open VLD-lijst trok en verkozen werd, maakte hij de overstap naar het Vlaams Parlement. In de periode tussen 2009 en 2013 was hij Open VLD-fractievoorzitter. Tevens was hij van 2007 tot 2012 voorzitter van de gemeenteraad in Oostende. In 2013 werd hij er Eerste Schepen. Met de Vlaamse verkiezingen in mei 2014 werd hij opnieuw verkozen tot Vlaams Volksvertegenwoordiger. In oktober 2014 kreeg hij echter de kans om in de federale regering-Michel I Staatssecretaris voor Bestrijding van de Sociale Fraude, Privacy en Noordzee te worden. Op 4 mei 2016 werd hij viceminister-president en minister van Financiën, Begroting en Energie in de Vlaamse Regering-Bourgeois. Sinds januari 2019 is hij burgemeester van Stad Oostende, waardoor hij ontslag nam als minister. Met de verkiezingen van mei 2019 werd hij opnieuw verkozen als Vlaams Parlementslid en werd hij tevens ondervoorzitter van het Vlaams Parlement.

Daarnaast is hij bovenal ook een échte familieman, als vader van vijf kinderen en grootvader van drie kleinkinderen. In zijn vrije tijd gaat hij graag gaan fietsen.