Bedankt Annemie Neyts voor 15 jaar Europees engagement

Het was bekend dat Neyts (70) haar mandaat als Europees Parlementslid niet zou uitdoen. Ze werd op 25 mei verkozen voor een nieuwe termijn van vijf jaar, maar verlaat Straatsburg dus al na een halfjaar. "Het is altijd te vroeg, maar het mag zeker ook niet te laat zijn, want dat is ook niet goed", legt ze uit.

15 jaar in het Europees Parlement

Neyts draait al een tijd mee in het Europese halfrond. Ze zetelde voor het eerst in de periode 1994-1999 en maakte in 2004 haar rentree. Alles samen zal ze dus ruim vijftien jaar in het Parlement gezeten hebben. Tussen 2005 en 2011 was ze ook voorzitter van de Europese liberale partij. Dat ze zondag als hoofd van de Europese waarnemingsmissie toeziet op het goede verloop van de tweede ronde van de presidentsverkiezingen in Tunesië, noemt Neyts een mooie bekroning van haar carrière.

Geen definitief afscheid

Met haar ontslag uit het Europees Parlement neemt ze geen afscheid van de politiek. "Niet helemaal. Er zit nog wat in de pipeline, u hoort in de komende dagen en weken wel wat dat is."

Hilde Vautmans

Hilde Vautmans (42) maakt op 12 januari haar intrede in het Parlement. Zij zetelde tussen 2003 en 2010 in de Kamer en was bij de Europese verkiezingen tweede opvolger na Philippe De Backer.