Bescherming Rohingya in Myanmar vraagt internationale aanpak

Sinds augustus 2017 zijn 700.000 Rohingya op de vlucht uit Myanmar. In de deelstaat Rakhine is er sprake van systematische schending van de mensenrechten jegens de moslimminderheid. De VN spreekt van etnische zuiveringen. Intussen worden ook de Kachin, een overwegend christelijke minderheid, verjaagd. “Het geweld van het leger van het Myanmarese is disproportioneel en de situatie is volledig ontspoord”, zegt Herman De Croo, die samen met collega-parlemensleden van N-VA en CD&V een resolutie indiende in het Vlaams Parlement. “Wij vragen de  internationale organisaties om de krachten te bundelen om humanitaire hulp te bieden en op lange termijn.” De resolutie werd kamerbreed goedgekeurd in de Commissie Buitenland in het Vlaams Parlement.

Al decennia lang zijn religieuze partijen in conflict in Myanmar. Het geweld tussen de boeddhistische meerderheid en de Rohingya (moslims) bereikte de laatste maanden opnieuw een hoogtepunt.  De regering in Myanmar veegt systematisch Rohingya-dorpen van de kaart en maakt zich schuldig aan verkrachtingen en moorden. Honderdduizenden Rohingya zijn al gevlucht naar buurland Bangladesh. Daar leven ze in onhygiënische vluchtelingenkampen. “De situatie is schrijnend. Bovendien krijgen hulporganisaties geen toegang tot de regio om humanitaire hulp te verstrekken. De nood is nochtans hoog want de burgerbevolking leeft in erbarmelijke omstandigheden”, aldus De Croo. Na de Rohingya goeddeels te hebben verjaagd is de regering van Myanmar nu een offensief begonnen tegen de Kachin, een overwegend christelijke minderheid.

Het repatriëringsakkoord tussen Bangladesh en Myanmar blijkt ook niet succesvol te zijn. “Een veilige terugkeer van de Rohingya en een effectieve uitvoering van dat akkoord kan niet gegarandeerd worden. De Rohingya-vluchtelingen zijn bang om terug te keren.”, zegt De Croo. “Daarom dringen we er  bij de partijen op aan de vrijwillige, veilige en waardige terugkeer van de Rohingya naar hun plaatsen van herkomst te eerbiedigen onder volledig toezicht door de VN”

Het Vlaams Parlement vraagt aan de Vlaamse Regering om bij de autoriteiten van Myanmar aan te dringen om samen te werken met hulporganisaties, de EU en de VN. Onmiddellijke internationale humanitaire toegang tot de deelstaat Rakhine is noodzakelijk alsook het aanpakken van het conflict. “Vanuit Vlaanderen sturen we een krachtig signaal uit en veroordelen we alle geweld. Maar maatregelen en sancties moeten vooral voortkomen uit een samenwerking met EU, VN en andere internationale organisaties”, besluit Herman De Croo.