Betalen met bankkaart binnenkort zonder extra kosten

Vanaf 9 augustus 2018 zal het niet meer toegelaten zijn om extra kosten voor betalingen met kaart aan te rekenen. Een Europese Richtlijn zal de handelaar verbieden om kosten aan te rekenen voor het gebruik van de meeste debet- en kredietkaarten die in de Europese Unie worden uitgegeven, zoals Bancontact, Visa, Mastercard en Maestro.

“Het is goed nieuws dat de extra kost vanaf volgende week tot het verleden behoort. De cijfers tonen duidelijk aan dat mensen meer en meer gebruikmaken voor de bankkaart voor kleine bedragen, dus dat die extra en ergerlijke kost zal wegvallen, is een goede zaak”, aldus Egbert Lachaert.

Deze maatregel betekent niet dat de handelaars het kind van de rekening worden. “Door de grote opmars van elektronische betalingen is de transactiekost voor de handelaars fors gedaald van 0,05 naar 0,02 eurocent. Als de consument steeds minder cash gaat gebruiken, is het logisch dat de kosten voor de handelaar nog verder zullen dalen”, stelt Lachaert.