Burgerlijke en militaire oorlogsslachtoffers krijgen eindelijk gelijk pensioen

Dankzij een wet uit 1954 krijgen oorlogsslachtoffers die bijvoorbeeld invalide zijn, een herstelpensioen van de staat uit de Nationale Kas voor oorlogspensioenen. Dit is een schadeloosstelling voor het leed dat hen trof.  “Die wet maakt echter een onderscheid tussen militaire slachtoffers en burgerlijke slachtoffers. De militaire krijgen een grotere vergoeding dan de burgerlijke slachtoffers.”

Volgens Open Vld Kamerleden Patrick Dewael, Ine Somers, Carina Van Cauter, Vincent Van Quickenborne en Dirk Janssens is die ongelijkheid niet langer logisch. “Deze mannen en vrouwen hebben vaak dezelfde geschiedenis en hetzelfde geestelijke en fysieke leed gekend. De staat mag in haar tegemoetkoming dan ook geen onderscheid maken.”

De liberalen dienden een wetsvoorstel in om deze ongelijkheid weg te werken. De federale Kamer nam dit voorstel begin juli aan als onderdeel van de wet inzake het nationaal statuut voor de slachtoffers van terreur. “Voortaan zullen burgerlijke en militaire oorlogsslachtoffers een gelijk herstelpensioen ontvangen. Dit is niet alleen voor de betrokkenen belangrijk, maar het is ook van grote symbolische waarde.”