Ceysens: “Bijkomend initiatief nodig voor doorbraak nachtarbeid in e-commerce”

Meermaals heeft Ceysens aangedrongen op een wettelijk kader voor het inzetten van nachtarbeid in de sector van de e-commerce. “E-commerce is booming business. Belgen shoppen vaker online én geven er meer geld uit. Maar onze bedrijven kregen tot voor kort niet alle kansen om écht te groeien, omdat nachtarbeid verboden was. Het gevolg is dat we onze jobs én koopkracht exporteren naar onze buurlanden.”

Eind 2015 nam de minister van Werk een Koninklijk Besluit dat nachtarbeid mogelijk maakt. Op bedrijfsniveau moet de werkgever onderhandelen met de vakbonden over de modaliteiten.

Ceysens: “Vandaag 6 maanden later, blijkt dat er op het terrein niets is veranderd. Er is nog geen enkel akkoord op bedrijfsniveau afgesloten met de vakbonden. The proof of the pudding is in the eating, maar de vakbonden lusten uw pudding niet want het KB blijft dode letter.”

Volgens het liberale Kamerlid mogen we ons daar niet bij neerleggen. “Deze regering heeft 65.000 extra jobs gecreëerd op anderhalf tijd, vooral in de privésector. E-commerce kan daar duizenden jobs bovenop doen. Jobs vooral voor laaggeschoolden, die vandaag helaas te weinig aan de bak komen op onze arbeidsmarkt. We moéten dus deze kans grijpen.”

Ceysens verwacht dus dat de minister van Werk een bijkomend initiatief neemt, zodat nachtarbeid ook in de praktijk realiteit wordt bij Belgische bedrijven, met bijkomende jobs tot gevolg.