Ceysens: “Nood aan competitief postbedrijf met respect voor werkomstandigheden”

Het personeel van bpost staakt vijf dagen. “Een staking die niet alleen de klanten, maar ook het personeel zelf treft”, zegt Open Vld Kamerlid Patricia Ceysens. “Vele online bedrijven zoeken nu al andere koerierbedrijven om hun pakjes te leveren. Net nu deze sector op volle toeren komt in ons land.” Ze roept de bonden en directie op snel tot een akkoord te komen over verbeterde werkomstandigheden.

De vakbonden staken vijf dagen bij bpost. “Een staking is altijd een noodkreet. De bezorgdheden van het personeel over werkdruk zijn ongetwijfeld legitiem. Er is vandaag een krapte op de arbeidsmarkt waardoor jobs niet ingevuld geraken en de werkdruk stijgt”, toont Ceysens begrip.

Maar tegelijkertijd is de postsector overal in volle verandering. Het brievenvolume daalt pijlsnel terwijl de e-commerce boomt. “Op die evoluties moet élk postbedrijf inspelen om te kunnen overleven in de 21ste eeuw. Ook bpost. We hebben als regering de sector van de e-commerce omarmd, gestimuleerd met het mogelijk maken van nachtarbeid en digitale innovatie… Hier liggen grote kansen voor bpost.”

Volgens Ceysens moeten de bonden en directie dus snel tot een akkoord komen. “Want bij deze staking zijn alleen maar verliezers. De klanten, maar ook de werknemers zelf. Want we zien dat vele online bedrijven nu al naar andere koerierdiensten trekken om alsnog hun pakjes te kunnen bezorgen. Logisch ook. Het marktaandeel van bpost op deze groeiende belangrijke markt zou dus kunnen krimpen. En dat net nu we deze sector alle ontwikkelingskansen hebben gegeven.”

Bevoegd minister De Croo benadrukt dat het niet aan de politiek is om een postbedrijf te besturen. Hij erkent de werkdrukproblemen en heeft de directie en bonden gevraagd om de sociale rust snel te laten weerkeren, in het belang van het personeel, het bedrijf en de vele klanten.

Ceysens besluit: “De minister heeft gelijk dat hij zich niet moeit. Brieven en pakjes bezorgen is geen taak voor de overheid. bpost is actief in een vrijgemaakte en competitieve markt. En de toekomst voor dit bedrijf is e-commerce.”