Ceysens: “Pakjes versturen vanuit België te duur”

De kosten voor het bezorgen van pakjes vertonen grote prijsverschillen tussen de verschillende Europese lidstaten. Patricia Ceysens: “Volgens de Europese Commissie zijn deze prijsverschillen niet te verklaren door de transportkosten of loonverschillen maar zijn ze het gevolg van te weinig concurrentie, toezicht en openheid. Een digitale markt met gezonde concurrentie kan de Europese consumenten jaarlijks 11 miljard euro besparen en uiteraard ook de grensoverschrijdende handel een stevige impuls geven.”

België tweede duurste voor zendingen naar niet-buurlanden

Het liberale Kamerlid vroeg bij minister Alexander De Croo de concrete cijfers op. Daaruit blijkt dat België matig scoort wat betreft binnenlandse zendingen en zendingen naar buurlanden. Zo waren we in 2013 met een prijs van 6,4€ de elfde duurste voor het binnenlands verzenden van een pakje tot 2kg. Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Luxemburg scoren veel beter. Zendingen naar buurlanden kosten 16,2€. Daarmee staan we op een matige twaalfde plaats van achtentwintig. Ceysens: “Maar een pakje versturen naar een niet-aangrenzende lidstaat is met 32,4€ bijzonder duur in vergelijking met andere Europese lidstaten. Alleen in Zweden kost het nog meer. Onze buurlanden doen het pakken beter.” Nederland is de goedkoopste met € 11,7, het Verenigd Koninkrijk staat op plaats 24 met € 16,07, Frankrijk op plaats 23 met € 17,85, Duitsland op plaats 7 met € 28.

Ceysens: “Deze cijfers tonen aan dat onze bedrijven die actief zijn in de e-commerce met een bijkomende handicap kampen, zeker in vergelijking met het e-commerce-gidsland en geduchte concurrent Nederland.” Ze wijst er wel op dat het gaat om cijfers van de klassieke postdiensten en dat bedrijven en particulieren ook beroep kunnen doen op de diensten van private koerierdiensten. “Maar het gebrek aan concurrentie op de traditionele postmarkt weegt dus wel degelijk door in de prijzen voor consument en ondernemer.”

Naar een eengemaakte digitale markt

Minister De Croo wijst er op dat de Belgische regulator BIPT momenteel een studie maakt over e-commerce in ons land. Op basis hiervan wil het BIPT knelpunten detecteren en acties formuleren, ook inzake distributie. De Europese Commissie zal in mei een reeks maatregelen voorstellen. De Croo: “Het gaat bijvoorbeeld om grotere prijstransparantie, aanpassing van regelgevingsbeginselen, versterking van de regelgevende bevoegdheden van de regulatoren. Bovendien zou ook een prijsregulering voor grensoverschrijdende pakketten moeten worden overwogen. Europa moet ambitieuze maatregelen nemen om een digitale eenheidsmarkt te bouwen en het voorbeeld van de roaming toont aan dat het hierin succes kan boeken.”

Ceysens besluit: “We moeten evolueren naar een echte eenheidsmarkt op het gebied van pakketbezorging en elke prijsdiscriminatie die op het land van oorsprong of het land van bestemming gebaseerd is, wegnemen binnen de EU. We moeten e-commerce alle kansen geven. Niet alleen in het belang van de bedrijven, maar ook van de consument.”