Coenegrachts: “Inzetten op duurzaamheid en een degelijk inkomen voor onze boeren bij de Vlaamse vertaling van het Europees Gemeenschappelijk Landbouwbeleid”

Na drie jaar bereikte de Europese Unie vorige week eindelijk een akkoord over het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). Het akkoord stelt duurzaamheid en de rendabiliteit van onze landbouwondernemers centraal. Vlaams Parlementslid Steven Coenegrachts (Open Vld): “Europa heeft haar huiswerk gemaakt. Nu is het aan Vlaanderen om deze leidraad om te zetten in concrete maatregelen voor onze landbouwers, waarbij ecologie, innovatie, duurzaamheid en een degelijk inkomen centraal staan.”

Eenvoudiger, eerlijker en groener, zo wordt het nieuw Europees Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) wel eens omschreven. De maatregel om 25 procent van de rechtstreekse inkomenssteun voor landbouwers te reserveren voor ecoregelingen illustreert dit. Wanneer boeren een extra inspanning doen voor het klimaat en het milieu levert hen dit bijkomende financiële middelen op. Zo komen we tot een synergie van de Green Deal en het GLB.

Open Vld-parlementslid Steven Coenegrachts: “Het is nu aan bevoegd minister Crevits om het nieuw Europees landbouwbeleid te vertalen naar een Vlaams beleid, waarbij de ecologische verduurzaming van onze landbouw en het verzekeren van een degelijk inkomen voor onze boeren wordt nagestreefd. Europa geeft ons als Vlaanderen heel wat autonomie bij het uitwerken van het GLB. Het kan ons helpen om de broodnodige schaalverandering in onze landbouwsector te realiseren.”

Minister Crevits gaf in haar antwoord tijdens de plenaire vergadering de tijdslijn mee: “Vanaf 2023 zal het nieuwe GLB starten. Op de plannen die we nu maken moet er een milieueffectenrapportage (MER) komen en dan moet het plan worden goedgekeurd.”

Het liberale parlementslid greep dit antwoord aan om te benadrukken dat we in dit MER goed het evenwicht moeten bewaren tussen de drie dimensies van verduurzaming: het ecologische, sociale maar ook het economische aspect. “Er komen heel wat bedreigingen en uitdagingen op onze landbouw af. Denk maar aan de stikstofproblematiek, het tekort aan jonge, startende ondernemers en de noodzaak tot nieuwe verdienmodellen. De landbouwsector beseft dit en is klaar om een omschakeling te maken. We moeten hen beschouwen als een partner in de zorg voor de natuur en het milieu. Het GLB kan een instrument zijn om verduurzaming te stimuleren en dit door in te zetten op innovatie”, besluit Steven Coenegrachts. “Daarbij mogen we echter niet uit het oog verliezen dat landbouwers ondernemers zijn die ook hun boterham moeten verdienen. Aandacht voor dat economisch verdienmodel is essentieel.”