De 5 senatoren namens Open Vld

4 deelstaatsenatoren

De vernieuwde Vlaamse Open Vld fractie heeft op haar installatievergadering ook de vier Open Vld deelstaatsenatoren aangeduid. Rik Daems, Martine Taelman, Ann Brusseel en Jean-Jacques De Gucht zullen zetelen in de vernieuwde senaat. De Vlaamse fractie kiest bewust voor een fifty-fifty verdeling man-vrouw en voor de combinatie van ervaring en vernieuwing. RIk Daems zal tijdelijk het voorzitterschap waarnemen van de Senaat. Hij is immers het parlementslid met de grootste staat van dienst in deze vergadering.

1 gecoöpteerd senator

Open Vld draagt Lode Vereeck voor als gecoöpteerd senator. Dat laat voorzitter Gwendolyn Rutten vrijdag weten. Vereeck werkte intern mee aan het economisch programma van Open Vld en stond in Limburg op de eerste opvolgersplaats op de kamerlijst.

“Lode is een gewaardeerd professor economie en openbare financiën met een gedegen kennis van de 6e staatshervorming. Een profiel dat perfect in de nieuwe senaat past,” verduidelijkt Rutten haar keuze. “Hij heeft bovendien veel politieke én economische expertise, waarmee hij het al meermaals tot beste parlementslid schopte.”