De Caluwé: “Vaccinatiestrategie verdient duidelijke communicatie”

Begin dit jaar zijn we gestart met de vaccinatiecampagne, eerst in de woonzorgcentra, dan komt het personeel van het ziekenhuis aan de beurt. “Het tot nog toe gereden parcours is soms hobbelig geweest. Leveringen van vaccins die sneller zouden komen, dan weer minder snel. Toch zien we dat vaccins mensen hoopvol stemmen. Er is licht aan het eind van de tunnel. Maar we zien ook dat er nog veel vragen en soms zelfs scepsis leeft bij de bevolking”, stelt Kamerlid Robby De Caluwé (Open Vld). Hij dringt daarom ook aan op duidelijke communicatie naar de burgers toe.

Afgelopen maanden is de vaccinatie in ons land opgestart. “We mogen niet vergeten dat er enorm snel geschakeld is geweest afgelopen maanden. Op een jaar is dit ontwikkeld, is dit getest, is dit goedgekeurd. We mogen niet vergeten dat er snel geschakeld is en dat de inspanningen van de mensen op het terrein énorm zijn. Ondanks de strubbelingen en cours de route zien we het licht op het einde van de tunnel”, zegt De Caluwé.

In zijn actuele vraag in de Kamer roept hij op om tijdens deze vaccinatie-uitrol steeds eerlijke en duidelijk communicatie naar de burgers voorop te stellen. De Caluwé: “Het moet voor de burgers duidelijk zijn wanneer zij aan de beurt zijn en als daar eventueel vertraging op zit, is dat nodig om helder te communiceren. Op die manier ontstaan geen valse verwachtingen bij de mensen. Ik begrijp dan ook de ontgoocheling van zorgverstrekkers die al zo lang het beste van zichzelf geven en  die dachten dat zij nu aan de beurt kwamen”, zegt De Caluwé.

De premier benadrukt in zijn antwoord dat de samenwerking tussen het federale en het deelstatenniveau essentieel is om de vaccinatiestrategie goed uit te rollen. “De problemen gaan we niet oplossen door paniek te zaaien, maar door samen te werken”, stelde de premier in zijn antwoord.

Vrijwilligers vaccinatiecentra

Kamerlid De Caluwé vroeg ook wanneer vrijwilligers in vaccinatiecentra aan de beurt zijn. Minister Vandenbroucke  (Vooruit) kon hier momenteel nog geen antwoord op bieden. “Dit is alleszins een kwestie die ik verder ga opvolgen”, zegt De Caluwé. Hij benadrukt daarnaast ook het belang van een goede campagne om mensen blijvend aan te sporen de maatregelen op te volgen. “Er is ook veel scepsis over de vaccins. Sommige mensen twijfelen of ze het wel zouden nemen, dus ik denk dat een goede campagne hierover op zijn plaats is”, besluit De Caluwé.