Dewael: “Brits referendum aangrijpen om EU te versterken”

Afgelopen dinsdag lanceerde Brits premier Cameron zijn oproep om Europa te hervormen en een nieuwe deal voor het UK te onderhandelen. Hij wil deze deal nadien voorleggen aan de Britten in een referendum.

Patrick Dewael: “Je kan dit beschouwen als een bedreiging voor Europa. Referenda zijn altijd tricky politics en risky business, omdat ze onvoorspelbaar zijn. Niemand is politiek of economisch gebaat bij een UK buiten de EU, noch de Britten, noch de Europeanen.”

Maar de fractieleider ziet ook een kans. “Europa werkt moeizaam. De economische crisis ettert voort, de migratiecrisis geraakt moeilijk onder controle. Waarom? Omdat de 28 lidstaten oplossingen blokkeren, de zwarte piet doorschuiven naar Europa dat de hefbomen niet in handen heeft om efficiënt in te grijpen. Dus ja, de oproep van Cameron biedt ook een opportuniteit om de EU te versterken.”

De finaliteit van de onderhandelingen hierover is duidelijk voor Dewael: “We moeten een institutionele hervorming doorvoeren om de besluitvorming te vergemakkelijken en Europa slagkrachtiger te maken. Het is nu wel duidelijk dat een confederaal Europa met 28 lidstaten die enkel in het eigenbelang handelen niet functioneert. Alleen met een supranationale besluitvorming kunnen we vooruit, kunnen we onze stem op het wereldtoneel laten klinken, in het belang van álle Europeanen.”

Buitenlandminister Reynders bevestigde dat de oproep van Cameron niet eenzijdig moet geïnterpreteerd worden en dat ze een opportuniteit biedt voor een betere en diepere integratie. “Het UK heeft terechte vragen over een meer competitieve unie en minder bureaucratie. Andere lidstaten willen dan weer de samenwerking versterken inzake migratie en defensie. De onderhandelingen gaan van start met de ambitie om op beide vlakken vooruitgang te boeken.”

In zijn repliek herinnerde Dewael aan het belang van Europa. “Gisteren op 11 november werden we daar nogmaals aan herinnerd. Ze garandeert al 70 jaar vrede en stabiliteit op het continent, en heeft ons almaar meer welvaart bezorgd. België heeft altijd aan de wieg gestaan van een sterker Europa. Dat mag nu niet anders zijn. We hebben meer Europa nodig om de verschillende crisissen het hoofd te bieden. Daarom moeten we afstappen van het blokkerende confederale model, en volop kiezen voor federale besluitvorming.”