Dewael: “Mislukte Turkse coup perfect excuus om rechtsstaat uit te schakelen”

Het zijn woelige tijden. “De Britten besloten de EU te verlaten. Er waren de aanslagen in Brussel, Istanbul, Orlando, Bagdhad en afgelopen donderdag nog in Nice. Minder dan 24u later vond een staatsgreep plaats in Turkije. Een staatsgreep bij een buur van de EU, een NAVO-bondgenoot, tot nader order een democratie, en dat in de 21ste eeuw. Het doet vreemd aan”, zei Dewael namiddag tijdens het vragenuurtje in de Kamer.

De liberaal veroordeelt die staatsgreep met klem. “Met tanks verover je de macht niet, dat doe je door verkiezingen te winnen. Maar dat neemt niet weg dat er iets grondig fout loopt in Turkije. Ook al voor dit weekend. De rechtsstaat stond al langer onder druk. Nu komt daar de onvoorstelbare repressie tegen de zogenaamde ‘coupplegers’ bij. Onderwijzers, rechters, journalisten, allemaal moeten ze er aan geloven. Zelfs de herinvoering van de doodstraf komt prominent op de agenda. Erdogan vindt in de mislukte coup het perfecte excuus om de democratie en rechtsstaat uit te schakelen.”

De evoluties na de mislukte coup in Turkije baren Dewael dus grote zorgen. “Ook die moeten we veroordelen. Een tijd geleden waarschuwde ik op deze tribune dat we met onze Europese waarden niet mogen marchanderen zoals op de tapijtenmarkt van Istanbul. Ik herhaal dat dus vandaag. De vluchtelingendeal met Turkije bevat geen clausule die een vrijgeleide geeft aan Erdogan een autoritair schrikbewind te installeren met Europese goedkeuring.” Voor de fractieleider kan er onder deze omstandigheden geen sprake zijn van een Europese toetreding.

Intussen wordt het conflict in Turkije geëxporteerd naar België. Sommige individuen plegen vernielingen in onze straten en prediken haat tegenover elkaar. Dewael: “Dat is onaanvaardbaar. Ondertussen pookt de Turkse ambassade de gemoederen nog wat op. België is en blijft een democratische rechtsstaat gestoeld op de Verlichte principes. Het bewijst nog maar eens dat we meer inspanningen moeten doen om nieuwkomers, maar ook jongeren die hier geboren zijn, duidelijk te maken wat hier de spelregels zijn, hoe we samenleven.”

Premier Michel deed een gelijkaardige oproep om ons te scharen achter onze fundamentele waarden. Zijn regering heeft zowel de coup als de reactie van de Turkse regering streng veroordeeld. Namiddag ontbiedt Buitenlandse Zaken de Turkse ambassadeur, onder meer om te spreken over de onaanvaardbare uitlatingen van de persattaché. De Belgische veiligheidsdiensten is gevraagd op te treden met nultolerantie tegen de bedreiging en intimidatie.