Dewael: “Nood aan daadkrachtig Europa om drama’s zoals Aleppo te vermijden”

De stad Aleppo stond symbool voor de revolutie die vijf jaar geleden begon als een strijd voor vrijheid en democratie in Syrië. “Die revolutie is intussen uitgedraaid op niets dan dood en vernieling. Op honderdduizenden burgerslachtoffers en mensen op de vlucht. Slachtoffers die overigens niet enkel het regime van Assad op zijn geweten heeft, ook de rebellengroeperingen”, zei Dewael tijdens het vragenuurtje in de Kamer.

Elke fractie drukte zijn verontwaardiging uit, stelde Dewael vast. “Maar het cynische is dat we dit al jaren zagen aankomen. Dat we weten wat volgt na de bombardementen en de straatgevechten: een zuivering. Het is toch pijnlijk vaststellen dat we niets hebben geleerd uit Rwanda, Srebrenica, of andere slachtpartijen en burgeroorlogen. Dat er opnieuw zo vele rode lijnen zijn overschreden zonder dat iemand actie ondernam.”

De VS weigerde op te treden en dat zal met de nieuwe president waarschijnlijk niet veranderen. Stuitender nog is volgens Dewael het feit dat het verdeelde Europa niet eens kón optreden. “Omdat we een sterk Europees buitenlands beleid missen, met een bijhorende defensie. Dat is nochtans nodig om autonoom op te treden op het wereldtoneel. In Syrië sprongen andere geopolitieke spelers in het vacuüm: Rusland, Iran, en zelfs terreurgroepen. Met alle gevolgen van dien.”

Zowel Dewael als buitenlandminister Reynders wezen er op dat België wel degelijk probeert mee te werken aan een verbetering van de situatie ter plekke. “Onze F-16’s pakken IS aan, Open Vld minister De Croo gaf dit jaar 65 miljoen aan humanitaire hulp in en rond Syrië. Maar de vaststelling blijft dat we nood hebben aan een sterker Europa om het verschil te kunnen maken.” Volgens de minister kunnen we het humanitaire drama en de vluchtelingenstroom enkel stoppen wanneer er opnieuw stabiliteit komt in het Midden-Oosten.

Dewael besloot dat de enige les die we kunnen trekken uit de geschiedenis is dat mensen geen lessen trekken. “Laten we met Syrië het bewijs leveren dat het anders kan.”