Dewael: “Nu eengemaakt Europees migratiebeleid uittekenen”

Europa is de laatste jaren door zwaar weer gegaan. De schuldencrisis was nog maar net onder controle, of een migratiecrisis volgde. Niet veel later besloot het UK de unie te verlaten.

“Iedereen hield dus zijn hart vast voor de verkiezingen in Nederland, Frankrijk, Duitsland…”, zegt Patrick Dewael. “Gelukkig hebben de democratische partijen overal stand gehouden. Maar van business as usual kan nu geen sprake zijn. We moeten grondig nadenken over de toekomst van de Europese Unie.”

Commissievoorzitter Juncker stelde dit voorjaar in zijn witboek de juiste vragen over die toekomst, en deze week volgde president Macron met echte antwoorden. Dewael: “Hij is ambitieus en heeft de wil om écht vooruit te gaan met de EU. Zijn bevlogen toespraak bevatte veel ideeën waar mijn partij al lang voor pleit: een sterke Europese defensie, verregaande samenwerkingen op het gebied van inlichtingen, transnationale kieslijsten voor het Europees Parlement, en last but not least: een eengemaakt Europees asiel- en migratiebeleid in combinatie met een sterke grens- en kustwacht.”

De discussie van de laatste weken over de migranten uit Soedan bewijst de nood hieraan, meent de liberale fractieleider. “Enkel met Europees eengemaakte procedures, de sluitende toepassing van Europese afspraken zoals Dublin, een blue card systeem voor economische migratie kunnen we een deftig migratiebeleid voeren. Lidstaten kunnen deze uitdaging niet alleen aan. Het is mijn overtuiging dat wij als België en Benelux samen met een sterke Frans-Duitse as aan de kar moeten trekken om dat Europees beleid mee mogelijk te maken.”

Tijdens het vragenuurtje in de Kamer reageerde ook buitenlandminister Reynders enthousiast op de plannen van Macron. “Met de zes stichtende EU-landen hebben we na het Brexit-referendum al overlegd om de EU een doorstart te geven met concrete hervormingen. Een echt migratie- en asielbeleid moet daar zeker deel van uitmaken.”