Dewael over Brexit: “De EU zal belangen van burgers en economie verdedigen”

In het voorjaar van 2016 besloten de Britten in een referendum om de EU te verlaten. Deze week gaf Brits prime minister May het officiële startschot van die complexe procedure. De Kamer debatteerde tijdens het vragenuurtje over de Belgische houding.

Liberaal fractieleider Dewael: “Premier May zei dat ze een oplossing wenst die er voor zorgt dat het economisch beter gaat met haar land. Dat ze kunnen handel drijven. Een oplossing om vrije toegang te krijgen tot onze markt. Om een rol van betekenis te kunnen spelen op wereldvlak. Om onze gemeenschappelijke veiligheid te beschermen tegen terreur en andere bedreigingen. Wel, die oplossing bestaat, mevrouw May: dat is het lidmaatschap van de Europese Unie. Dat is de ironie van dit hele verhaal. Soms besef je pas de waarde van iets wanneer je het kwijt bent…”

Dewael betreurt dus de beslissing van de Britten. Ze zal volgens hem negatieve gevolgen hebben voor de Britten én Europa, voor de burgers en de ondernemingen. “We moeten de democratische keuze van de Britten respecteren. Maar de Europese lidstaten moeten en zullen de belangen van hun burgers en economie te verdedigen. Daar hoeft geen revanchisme bij aan te pas te komen, maar wel vastberadenheid en zelfvertrouwen. Zo kan er geen sprake zijn van vrij verkeer van goederen en diensten tussen de EU en het UK, zonder vrij verkeer van personen. De Britten zullen ook hun openstaande rekeningen moeten betalen.”

Ook premier Michel wil deze vastberaden houding aannemen, zij aan zij met de 26 andere lidstaten, tijdens de onderhandelingen met het UK. Hij verwees naar het verjaardagsfeest van het Verdrag van Rome, dat afgelopen zaterdag exact 60 jaar geleden werd ondertekend. “De EU is vastberaden om samen door te gaan en oplossingen te bieden voor problemen die de landsgrenzen van de lidstaten overschrijden.” Een Europa van twee snelheden, moet daarbij mogelijk zijn.

In zijn repliek feliciteerde Dewael de premier met dit diplomatiek succes. “Er zijn al meerdere snelheden in Europa, we moeten dit pad blijven volgen wanneer sommige lidstaten dralen.” Hij riep de Kamervoorzitter ook op om in het parlement de onderhandelingen over de Brexit nauwgezet op te volgen in de adviescommissie Europese Aangelegenheden. “De uitkomst van de onderhandelingen belangt immers elke Belg aan.”