Dewael pleit voor kruispuntbank in strijd tegen terrorisme

Het is één van de belangrijkste conclusies van de onderzoekscommissie naar de aanslagen van 22 maart: politie, gerecht, inlichtingendiensten, het OCAD… moeten nog meer informatie delen. “Informatie hebben is belangrijk, maar informatie delen is cruciaal. Pas als we alle puzzelstukjes samen leggen, krijgen we een goed beeld van de dreiging, kunnen we inschatten wie een echt gevaar betekent”, zegt voorzitter van de onderzoekscommissie Patrick Dewael.

België is vandaag al een voortrekker op het vlak van informatiedeling, ook internationaal.

“Binnen Europol zijn we een van de beste leerlingen. En toen we jaren geleden geconfronteerd werden met vertrekkende Syriëstrijders, hebben we meteen een databank opgericht waarin diensten informatie delen.”

In die bewuste databank zitten vandaag niet alleen zogenoemde foreign terrorist fighters, maar inmiddels ook home grown terrorists én haatpredikers. Er wordt dus actief ingespeeld op de veranderende context en dreiging. Toezichthouder Comité I heeft nu deze databank doorgelicht. Dewael: “Ze benadrukken het belang van deze databank en loven het OCAD die ze beheert. Maar ze stellen zich ook vragen bij het ‘onderhoud’ van die databank, mogelijke privacyproblemen alsook de toegang tot de gevoelige inhoud. Informatie circuleert wel goed tussen veiligheidsdiensten, maar hebben bijvoorbeeld de burgemeesters ook de nodige info over probleemgevallen in hun gemeente?”

Het liberale Kamerlid dringt bij de regering aan om zo spoedig mogelijk te verhelpen aan deze euvels. Maar daarnaast verwijst Dewael ook naar een van de belangrijkste aanbevelingen van de onderzoekscommissie. Met name de oprichting van een kruispuntbank. “Die moet bruggen slaan tussen de eigen databanken van gerechtelijke politie, bestuurlijke politie, Parket, Staatsveiligheid, OCAD, ADIV… Diensten kunnen dan aangeven op welke dossiers ze aan het werken zijn. Zo kunnen ze de dreiging beter inschatten en écht prioriteiten stellen. Dat is cruciaal om potentiële aanslagen op tijd te verijdelen.”