Dewael & Rutten: “Debat over grondwaarden leeft, burgerinspraak moet sluitstuk worden”

Ook Patrick Dewael en Gwendolyn Rutten pleiten voor burgerinspraak: “Het debat dat we openden in de Kamercommissie Grondwet en de samenleving over welke juist onze grondwaarden zijn en of ze voldoende duidelijk geformuleerd zijn in onze grondwet, leeft duidelijk. De oproep van de PS-voorzitter om een conventie te organiseren is daar slechts één bewijs van. Ook de burgers zijn hier mee bezig en willen onze basisspelregels zoals de scheiding van geloof en staat, gelijkheid van vrouw en man, de vrije meningsuiting… duidelijker omarmen. Dat is volgens ons liberalen ook nodig om harmonieus samen te leven. Het is dan ook niet meer dan logisch dat we burgerinspraak organiseren over onze meest fundamentele wet en onze meest fundamentele regels om samen te leven. Dat is de participatieve burgerdemocratie in de praktijk.”

De liberalen stellen voor dat de commissie Grondwet tot een voorstel van preambule komt na het afronden van de hoorzittingen en de bespreking van hun rapport. “Vervolgens moet een moment van burgerinspraak volgen.” Ze spreken zich nog niet uit hoe dit burgerforum er specifiek moet uitzien. Daarna is het aan het volgende parlement om de grondwet eventueel te wijzigen.