Dewael: “Wie aanspraak wil maken op Europese middelen, die moet ook de regels van de club respecteren”

Ieder mens moet het recht hebben om zijn of haar seksuele oriëntatie, genderidentiteit en- expressie in alle vrijheid te tonen en te beleven. “Toch worden die SOGIE-rechten in Hongarije keer op keer geschonden ten aanzien van LGBTQI+ personen. Holebirechten zijn mensenrechten, die zijn fundamenteel in de Unie”, stelt Patrick Dewael (Open Vld) in de plenaire zitting. Hij roept op om Europees geld te koppelen aan de Europese waarden.

In Hongarije is een omstreden wet goedgekeurd. Die wet bepaalt dat er in Hongarije niet verwezen mag worden naar holebi- en transgenders in ruimtes waar minderjarigen aanwezig kunnen zijn. Zo worden ook bijvoorbeeld boeken waarin een LGBTQ-persoon in voorkomt, verboden.  “Het is bijzonder pijnlijk te zien dat een Europese lidstaat stap voor stap weer afglijdt naar de conservatieve dictatuur. Onwaarschijnlijk dat anno 2021 dit in de Europese Unie nog kan gebeuren. Maar het gebeurt. En het conservatieve regime van Orban gaat steeds verder”, stelt Dewael tijdens het vragenuurtje in de Kamer.

Een aantal maand geleden stelde Dewael ook een actuele vraag over dit thema. Hij riep toen al op om Europees geld te koppelen aan Europese waarden. “We moeten het solidariteitsmechanisme activeren: als men wil aanspraak maken op EU dan respecteert met de regels van de club”, aldus Dewael. Hij roept ook op om dit Artikel 7-mechanisme te activeren én toe te passen op Hongarije en stelt dat ons laat de stem laat horen op de Europese raad aanstaande maandag. “We hopen dat dit zo snel mogelijk in voege kan treden. Wij zullen een duidelijke boodschap geven volgende week. Het is essentieel dat iedereen zich hiertegenover uitspreekt”, stelde de premier in zijn antwoord.