“Digitalisering VDAB mag niet ten koste gaan van zwaksten”

Begin oktober startte de VDAB met het nieuwe dienstverleningsmodel, met een sterkere digitale opvolging van werkzoekenden. “Dit heeft zeker veel voordelen,” zegt Vlaams Volksvertegenwoordiger Daniëlle Vanwesenbeeck. “Maar we moeten garanties hebben dat de allerzwakste werkzoekenden hierdoor niet benadeeld worden.” Ze ondervroeg de minister hierover in het Vlaams Parlement.

De VDAB is begin oktober gestart met een nieuwe applicatie, die werkzoekenden met behulp van artificiële intelligentie vlotter aan een job moet helpen. Concreet zal het profiel van een werkzoekende vergeleken worden met vergelijkbare profielen, om bijvoorbeeld te zien welke zoektermen zij gebruiken. Dit moet hun kansen om een job te vinden vergroten.

Armoedeorganisaties en vakbonden vrezen echter dat deze nieuwe aanpak zal leiden tot minder persoonlijke contacten. “De vrees is dat de allerzwakste werkzoekenden de dupe worden van het nieuwe digitale systeem,” zegt Vanwesenbeeck. “Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.”

Vanwesenbeeck ondervroeg de minister van werk hierover in het Vlaams Parlement. Die ontkende alvast dat de lokale dienstverlening zou worden afgebouwd. “De minister bevestigde dat plaatselijke contacten voor de VDAB een belangrijk onderdeel blijven van de begeleiding naar een nieuwe job,” zegt Vanwesenbeeck. “Met de digitale aanpak zal de efficiëntie zeker verhogen en zullen werkzoekenden beter naar een nieuwe job worden begeleid. Dat is een goede zaak. Maar we moeten goed opvolgen dat ook de meest kwetsbare werkzoekenden ‘mee’ zijn en niet uit de boot vallen.”