Dirk Janssens: “België moet ambitieuze klimaatkoers behouden”

De VS zal zich terugtrekken uit het klimaatakkoord van Parijs. Daarop volgde grote en terechte verontwaardiging in binnen- en buitenland. “Heel wat Amerikaanse staten en steden zeggen echter de handschoen op te nemen. Zij zullen de klimaatdoelstellingen blijven respecteren en actie ondernemen. Dat is hoopvol. Laat ons dus ook met hen samenwerken waar mogelijk”, reageerde Janssens in de Kamer.

“De klimaatproblematiek is immers internationaal en de wereld wacht niet op Trump. De vooruitgang om de opwarming van de planeet te stoppen is volop aan de gang. Net door het economische potentieel dat die strategie heeft, zal dat niet gestopt worden. Kijk bijvoorbeeld naar de ambities die een land als China stelt. Deze transitie is economisch ingegeven, wat nostalgici daar ook van mogen denken.”

Het liberale Kamerlid deed een oproep om in België en Europa extra voluntarisme te tonen. “Voor onze samenleving vandaag, maar ook voor de jongeren van vandaag en morgen. We willen een leefbare planeet achterlaten.” Europa heeft die ambities bevestigd. België heeft zich geëngageerd en ook de gewesten hebben dat gedaan. “In Vlaanderen levert mijn partij een minister van energie die zich met een onuitputtelijke energie stort op het realiseren van hernieuwbare doelstellingen en het energiezuinig maken van gebouwen. Aan minister Tommelein moeten we allemaal een voorbeeld nemen.”

Voor Janssens  mag er geen twijfel bestaan dat ons land voorop wil blijven lopen. Ook al liet de federale energieminister dit deze week uitschijnen. Op zijn vraag antwoordde de premier resoluut dat de federale regering volop gaat voor een integrale uitvoering van het Parijse klimaatakkoord.