Dirk Janssens: “We moeten meer ambitie tonen voor ons klimaat”

De Kamer debatteerde vanmiddag over de recente klimaatmarsen. Open Vld Kamerlid Dirk Janssens vindt het een goede zaak dat het klimaat bovenaan de politieke agenda staat: “We hebben al een hele weg afgelegd, maar er is meer ambitie nodig. Van de politiek, maar ook van bedrijven en burgers. Enkel door een gezamenlijke inspanning kunnen we de doelstellingen halen.”

De klimaatspijbelaars en betogers hebben het klimaat bovenaan de politieke agenda geplaatst. De politiek, burgers en bedrijven weten al langer dat we voor een gigantische uitdaging staan met de klimaatopwarming. “Daar is ook naar gehandeld de afgelopen jaren. Er is massaal geïnvesteerd in hernieuwbare energie, ingezet op energiebesparende maatregelen en duurzaamheid. Ook de uitstoot werd ingeperkt”, zegt Dirk Janssens.

Meer ambitie

Zeggen dat er niets gebeurt, is dus niet juist. “Maar het is niet genoeg.  We moeten méér ambitie tonen om onze doelstellingen te halen”, volgens het Kamerlid. De politiek moet daarin een voortrekkersrol spelen. “Maar we zullen dit niet alleen kunnen. We zullen moeten samenwerken en iedereen op sleeptouw nemen.”

Janssens wil gaan voor een intense samenwerking tussen politici die de partijgrenzen overstijgen, bedrijven die een tand bijsteken en de economische kansen van de energieomschakeling moeten inzien, klimaatwetenschappers en innovatieve instellingen die meedenken over de oplossingen van morgen, en tot slot de burgers die we moeten stimuleren om mee te investeren in energiezuinige woningen, in duurzame mobiliteitskeuzes, in zonnedelen…

Positief klimaatbeleid

Janssens: “Wij geloven dat het kan. Maar dan moeten we iedereen mee hebben. We passen voor een klimaatbeleid dat niet achteromkijkt naar mensen die het moeilijker hebben. Een klimaatbeleid dat enkel focust op verbieden, op alsmaar meer en hogere belastingen. We hebben nood aan positief klimaatbeleid. Maatregelen die haalbaar en betaalbaar zijn. Die een echte impact hebben. Een businessmodel waarbij bedrijven en burgers investeringen kunnen doen die goed zijn voor het klimaat én voor zichzelf.”

Volgens de liberaal is Open Vld al met goede voorstellen gekomen. “Zo willen we het bedrijfswagenpark op korte termijne volledig CO2-neutraal maken. We gaan ook voor een lager btw-tarief voor energiezuinige investeringen, ook voor sloop en heropbouw. We willen meer hernieuwbare energieproductie en de technologie toegankelijk maken voor iedereen.” Het doel ligt voor Janssens in 2050: “Tegen dan moeten we in een Europa leven dat niets meer uitstoot.”