Dit was de nationale nieuwjaarsreceptie 2020

Gisteren vond onze nationale nieuwjaarsreceptie plaats in Brussel. Zoals elk jaar was het opnieuw een succes: ongeveer 2.000 aanwezigen, lekkere hapjes en uiteraard een vlammende, onversneden liberale speech van onze voorzitter.

“Geweldig dat niemand ook maar één moment hoeft te wachten om de wereld te verbeteren!” Met deze inspirerende quote van Anne Frank werden onze leden dit jaar uitgenodigd voor onze jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. Deze keer was het verzamelen geblazen op de Heizel, in het fraaie Paleis 10 van Brussels Expo. Langs een blauwe loper -hoe kan het ook anders- kwamen ongeveer 2.000 liberalen langs om te klinken op het nieuwe jaar.

Na een intro door de komiek Bert Gabriëls en een dansact van Instagramsterren Anaé en Jeny, was het uitkijken naar de jaarlijkse speech van de voorzitter. Met haar typische bevlogen stijl drukte ze haar hoop, maar deze keer ook haar ongerustheid uit over de toekomst. “Als wij zwijgen in deze jaren ‘20, komen er opnieuw donkere jaren ‘30 aan”, zo waarschuwde ze. Daarom moeten we als liberalen een dam opwerpen tegen de populisten, extremisten, nationalisten en conservatieven van deze wereld. Door te vechten voor verdraagzaamheid, voor het recht op zelfbeschikking, voor een liberaal klimaatbeleid, voor een sterkere economie en een goed pensioen. Niet door elkaar tegen te werken, maar door samen te werken om het land beter te maken voor alle Belgen, in het bijzonder met onze Waalse liberale collega’s van MR. Samen strijden we voor meer democratie, vrijheid en vooruitgang. Die koers zullen we aanhouden in álle omstandigheden.

Gwendolyn Rutten: “Wees fier om liberaal te zijn. Het is een way of life. Een ingesteldheid. Wij houden niet van stilstand, wij willen vooruit. Wij zijn niet zuur, maar genereus. Wij zijn niet tegen, maar voor. Wij zijn optimisten en doeners. Elke dag opnieuw. Want niemand moet ook maar één moment wachten om de wereld te verbeteren!”

De oproep van de voorzitter werd op minstens één punt meteen gevolgd. Op de dansvloer werd snel duidelijk dat liberalen inderdaad niet van stilstaan houden.

Lees hier de integrale speech

Dat de aanwezigen geënthousiasmeerd zijn, dat blijkt uit de rest van de avond. De zaal wordt omgetoverd tot een dansvloer met ‘silent disco’. En gedanst wordt er. Het duurt nog lang voor de laatste liberalen huiswaarts keren. Vermoeid, maar voldaan. 2020 wordt het jaar van doeners. Maar morgen doen we het rustig aan.