Dit was ons Vrijheidscongres: lees het sfeerverslag

Vrijdag, inspiratiedag!
Gerenommeerd auteur Johan Norberg opende op vrijdagavond het Vrijheidscongres. Met een boodschap van vooruitgang en optimisme beet hij de spits af. Cijfermateriaal, anekdotes en historische feiten overtuigden iedereen van de vooruitgang die onze samenleving doorheen de tijd heeft doorgemaakt. “Het gaat beter dan ooit, dankzij onze vrijheid. Maar onze vrijheid is in gevaar, verdedig het met alle macht”, benadrukte hij. Partijvoorzitter Gwendolyn Rutten en VRT-journalist en auteur Majd Khalifeh gingen aansluitend met hem in debat, gevolgd door een receptie om de eerste inspirerende avond af te sluiten.

Debatteren, argumenteren, bijleren en amuseren!
Zaterdag, congresdag. Volgens goede liberale traditie werd er stevig gedebatteerd, onder het toeziend oog van congresvoorzitters Alexander De Croo en Bart Tommelein. Verfijnd met amendementen en suggesties van de congresgangers kwamen we tot een ijzersterke toekomstvisie. “Geen enkele andere partij doet ons dit na, ledendemocratie ten top”, blikt voorzitter Gwendolyn Rutten tevreden terug. Daarnaast werden er ook workshops georganiseerd om onze lokale afdelingen nog beter te ondersteunen. Ze verdiepten zich in social media, huis-aan-huis acties en het maken van gepersonaliseerd campagnemateriaal. Afsluiten deden we in de Plein Publiek, gastheer van het Vrijheidscongres, Philippe De Backer, trakteerde er op pintjes.

Een finale om u tegen te zeggen!
Zondag, finaledag. De conclusies van de congreswerkzaamheden werden besproken. Het eindproduct – onze toekomstvisie – is er één om trots op te zijn: lagere en eenvoudigere belastingen met een sociale vlaktaks, levenslang leren en een wettelijk kader voor het voltooid leven zijn daar voorbeelden van. Ook Guy Verhofstadt hield een pleidooi voor een nieuw en radicaal hervormd Europa. “Tijd voor een Europese Unie die écht een unie is, met Brexit op ons bord, een agressieve Poetin aan onze voordeur en een onbetrouwbare Donald Trump volstaat het stapje-voor-stapje Europa niet”, luidde zijn boodschap. Verder blikten we terug op 25 jaar VLD met een krachtig en bij tijden ontroerend filmpje.

Partijvoorzitter Gwendolyn Rutten sloot af met een finale om u tegen te zeggen. Ze wist de zaal te enthousiasmeren en inspireren voor de toekomst. Met een positieve boodschap van vrijheid, vooruitgang en samenhorigheid sloot ze het congres af. Haar boodschap is kristalhelder: “Het is aan ons, medewerkers, leden en sympathisanten. Om verenigd onze nieuwe ideeën uit te dragen, doorheen het hele land, van Tongeren tot Oostende. Met goesting en eindeloos optimisme. En dan, dan komt er een liberale golf die niet te stoppen is!” Lees hier de integrale speech of u kan de speech ook herbekijken

Bedankt aan iedereen die erbij was, Open Vld kijkt samen met jullie uit naar de toekomst en we hebben er goesting in.