Doorbraak in financiële en religieuze relaties met Saoedi-Arabië

“We stelden vast dat er bijzonder intransparante financieringsstromen zijn uit de golfstaten richting België. Onder meer naar de Grote Moskee in Brussel, waar een radicale islam wordt gepredikt”, aldus fractieleider Patrick Dewael. Ook de schending van vrouwen- en mensenrechten in Saoedi-Arabië stond meermaals op de parlementaire agenda, onder meer dankzij liberale parlementsleden Annemie Turtelboom en Tim Vandenput.

De liberale Kamerleden hebben meerdere wetsvoorstellen en resoluties ingediend om aan deze situatie te verhelpen. “Zo beveelde de onderzoekscommissie aan om de concessie met de Grote Moskee te verbreken. We mogen immers niet tolereren dat hier op Belgische staatseigendom een intolerante versie van een religie wordt gepredikt met buitenlandse steun”, zegt Dewael. “Die buitenlandse financiering van religie wilden we ook met een wet in kaart brengen en transparanter maken”, vult Turtelboom aan.

Deze liberale parlementaire initiatieven hebben hun vruchten afgeworpen. Een delegatie van Belgische overheidsdiensten trok in het najaar naar Saoedi-Arabië en Buitenlandminister Didier Reynders kondigde deze week na een onderhoud met zijn Saoedische tegenhanger een aantal maatregelen aan.

Grote Moskee

Ten eerste is er een akkoord met het Saoedische ministerie van Buitenlandse Zaken over het beheer van de Grote Moskee. België kan het beheer opnieuw in handen nemen en overdragen aan een lokale autoriteit. “Dat is wat de onderzoekscommissie beoogde met het opbreken van de concessie. We moeten de Grote Moskee teruggeven aan alle moslims van België”, aldus Dewael.

Transparante financieringsstromen

Ten tweede heeft Reynders afspraken gemaakt over een transparante buitenlandse financiering. “Er is een akkoord van België nodig alvorens sprake kan zijn van financiering. Indien er geen voorafgaand akkoord is en er wordt een financiering vastgesteld, dan moet die worden stopgezet. En dat geldt zowel voor bijvoorbeeld een moskee als voor een islamitische school”, zei Reynders vandaag in de Kamer op vraag van Kamerlid Tim Vandenput. De werking van instellingen die gefinancierd worden vanuit Saoedi-Arabië moet ook gericht zijn op tolerantie en inclusie.

Voorts kondigde Reynders na zijn onderhoud met de Saoedische minister ook een memorandum of understanding aan tussen de Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI) en de Saoedische tegenhanger. De CFI is een orgaan dat bij aanwijzingen of ernstige vermoedens van financieel gesjoemel een rapport doorspeelt naar de gerechtelijke autoriteiten. De Saoedi’s kregen tot slot een uitnodiging voor de internationale conferentie tegen de doodstraf die volgend jaar in Brussel plaatsvindt.

De liberale Kamerleden reageren gematigd optimistisch. “Dit zijn belangrijke stappen om de relatie tussen onze beide landen grondig te hertekenen. Al blijven we waakzaam en zullen we nauw toezien op de uitvoering van deze eerste stappen. We zullen ook nagaan of er bijkomende initiatieven nodig blijken. Wat de mensenrechtensituatie betreft, moeten we bijzonder kritisch blijven. Dat vrouwen nu met de auto mogen rijden is geen baanbrekende doorbraak. Er is nog een hele weg af te leggen. Ook de politieke repressie is erger dan ooit.”