Ecocheques vanaf 2018 netto op je rekening

Sinds het interprofessioneel akkoord van 2009-2010 kunnen werkgevers ecocheques geven aan hun werknemers. “Dit systeem groeide snel uit tot een populair extralegaal voordeel, zowel voor de werknemers als de werkgevers. De ecocheques zijn immers vrijgesteld van personenbelasting en sociale bijdragen”, zegt Open Vld Kamerlid Egbert Lachaert. Uit een parlementaire vraag van zijn CD&V-collega Stefaan Vercamer blijkt dat in 2014 maar liefst 1.449.172 werknemers ecocheques ontvingen.

Hoge overheadkosten

Probleem is dat er, net zoals bij de maaltijdcheques, hoge overheadkosten zijn verbonden aan dit systeem. “Werkgevers betalen administratieve kosten op de toekenning en bedeling van de ecocheques. Handelaars die de cheques aanvaarden, betalen hoge commissies aan de uitgiftebedrijven”, aldus Lachaert. “Bijkomend probleem is dat veel werknemers ook niet weten aan welke producten ze de ecocheque precies kunnen besteden. Soms vergeten ze de ecocheques voor de vervaldatum uit te geven”, vult Vercamer aan.

Van cheque naar vergoeding

De ecocheque is dus een ingewikkelde constructie met bijkomende kosten en rompslomp om de werknemer iets extra te geven. Daarom dienden Vercamer en Lachaert in het verleden al wetsvoorstellen in om de ecocheque om te zetten in een nettovergoeding. Nu bundelen de vier meerderheidspartijen de krachten met één wetsvoorstel om zo snel mogelijk vooruitgang te boeken.

“We schaffen de papieren en elektronische ecocheque af, en we vervangen die door een nettovergoeding die de werknemer rechtstreeks op zijn of haar rekening krijgt gestort. Die ecovergoeding zal evenzeer parafiscaal zijn vrijgesteld en exact dezelfde waarde hebben als de ecocheque”, aldus Zuhal Demir van N-VA. “Werknemers boeten dus niet in aan koopkracht terwijl we tegelijkertijd een lastenverlaging realiseren voor werkgevers en handelaars”, vullen Vercamer en Lachaert aan. “De gebruiksongemakken vallen weg. Dit is voor iedereen een goede zaak”, besluit MR-Kamerld David Clarinval.

De Kamercommissie Sociale Zaken moet zich in het voorjaar uitspreken over dit wetsvoorstel van de vier meerderheidspartijen. Het wetsvoorstel voorziet dat de ecocheques vanaf 1 januari 2018 definitief vervangen worden door de ecovergoeding.