Een bezoek aan de psycholoog wordt binnenkort terugbetaald

Dankzij deze terugbetaling zullen volwassenen met vaak voorkomende psychische aandoeningen zoals angststoornissen, depressie of alcoholverslaving sneller een behandeling krijgen. In het verleden kon het verschillende jaren duren voor een patiënt psychologische hulp kreeg. Dat is te lang vindt Maggie De Block.

Deze patiënten zullen na een doorverwijzing via de huisarts of psychiater kunnen rekenen op een terugbetaling van een kortdurende behandeling. Deze terugbetaling bestaat uit maximum vier raadplegingen. Vanuit een interdisciplinair kader zullen klinisch psychologen en klinisch orthopedagogen instaan voor psychologische hulp in de eerste lijn.

Het duurde meer dan twintig jaar om de klinisch psycholoog en klinisch orthopedagogen te erkennen als beroepen in de gezondheidszorg. De minister doet in één beweging twee zaken. Zowel erkenning als de eerste stap naar financiering van psychologische zorg. Daarvoor is een jaarlijks budget voorzien van 22,5 miljoen euro.

De terugbetaling van psychologische zorg in eerste lijn zal in het najaar van 2018 kunnen ingaan.