In het kader van het Vlaams relanceplan Vlaamse Veerkracht werden de administratieve lasten en procedures voor horecaondernemers doorgelicht. Het eindrapport beveelt nu aan om alle informatie over het opstarten en uitbaten van een horecazaak op één website samen te brengen. Ook moet er één geïntegreerd startersformulier komen, waarop de horecaondernemer eenmalig alle gegevens invult die dan door alle betrokken overheidsdiensten geraadpleegd kunnen worden. Tot slot wordt ook aangeraden om één uniek horecaloket te openen om alle interacties met de overheid voor vergunningen, erkenningen en premies te bundelen. Dit blijkt uit het antwoord van Vlaams minister-president Jambon op een vraag van parlementslid Tom Ongena (Open Vld).
Het Vlaams relanceplan Vlaamse Veerkracht bevat, naast een belangrijk investeringsprogramma van 4,3 miljard euro, ook een groot hervormingsluik om de administratieve lasten en regeldruk voor Vlaamse ondernemers te verlagen. Zo werd er een citizen journey voor horecaondernemers uitgevoerd, waarbij het ganse traject van het oprichten tot het runnen van een onderneming in kaart werd gebracht. Hieruit blijken verschillende knelpunten in de regels en procedures voor vergunningen en erkenningen (bv. voedselveiligheid, terras,..), premies en dagelijks beheer (bv. Btw-verplichtingen, personeelsbeheer,..).
Ongena: 'Het gaat om regelgeving van zowel de Vlaamse, federale als lokale overheid. Er moet zo snel mogelijk werk gemaakt worden van de aanbevelingen om de overmatige administratieve lasten voor de horeca te verminderen. Alle overheden moeten hier samenwerken. Voor een horecaondernemer maakt het immers niet uit of een verplichting of regel Vlaams, lokaal of federaal is.'
Trage en onduidelijke procedures wegwerken
In zijn antwoord gaf de minister-president aan dat horecaondernemers kampen met trage en onduidelijke procedures om vergunningen en erkenningen aan te vragen. Ook zijn de voorwaarden voor vergunningen niet altijd duidelijk en moeten bepaalde vergunningen steeds opnieuw aangevraagd worden.
'De aanbevelingen van het eindrapport moeten nu zo snel mogelijk uitgevoerd worden. Het is onzinnig dat een ondernemer voor elke aanvraag steeds opnieuw dezelfde informatie moet doorgeven. De horeca is één van de zwaarst getroffen sectoren in deze pandemie. Een grote operatie om de administratieve lasten te verlagen is de beste maatregel die de overheid kan nemen om de sector opnieuw zuurstof te geven', zegt Tom Ongena.
Citizen journeys ruimer inzetten
Tot slot pleit Ongena ervoor om de citizen journeys breder uit te rollen: 'De hoge administratieve lasten en regeldruk in België en Vlaanderen wordt in nationale en internationale rapporten systematisch naar voren geschoven als één van de grootste hinderpalen voor onze economie en productiviteit. De regels over alle sectoren heen vereenvoudigen kan leiden tot kostenbesparingen voor burgers, bedrijven én overheid. Samen met een meer kwaliteitsvolle regelgeving is dat wellicht de goedkoopste relancemaatregel voor onze economie.'