Eerste Minister De Croo feliciteert Emmanuel Macron met verkiezingsoverwinning

In een brief aan Emmanuel Macron heeft Eerste Minister Alexander De Croo de Franse president gefeliciteerd met zijn verkiezingsoverwinning.

Geachte President,
Beste Emmanuel,

Gefeliciteerd met uw herverkiezing als President van de Franse Republiek. Ik kijk ernaar uit om te blijven samenwerken, in de Europese Raad en binnen Renew Europe.

Frankrijk heeft vandaag niet enkel de keuze gemaakt voor een sterk Frankrijk in een slagkrachtig Europa. Frankrijk heeft ook de keuze gemaakt voor democratische waarden, de waarden van de Verlichting, met een diep geloof in de vooruitgang van elke mens waarbij iedereen - ongeacht achtergrond of afkomst - een eerlijke kans krijgt.

Meer dan ooit moeten alle democratische krachten zich verenigen tegen extremisten die mensen tegen mekaar opzetten, onze democratische rechtsstaat uithollen en Europa willen verzwakken. Ook in ons land zullen we die strijd blijven voeren. Onze democratie is te kostbaar om kapot te laten maken door extremisten.

Ik kijk ernaar uit om ook in Europa de handen in elkaar te slaan. De komende weken en maanden wacht een enorme opdracht om de koopkracht van de mensen te beschermen, de veiligheid op ons continent in eigen handen te nemen en Europa’s economisch leiderschap in deze nieuwe wereld te verankeren.

Hartelijk,

Alexander De Croo