“Elke verheerlijking van terreur is er één te veel. Laten we oplossen in plaats van verwijten te maken.”

Valse tegenstelling

Open Vld waarschuwt voor de valse tegenstelling die zowel de linker- als de rechterzijde van de politiek foutief neerzetten. “De ene kant roept dat ze de enigen zijn die de problemen bij naam durven noemen, terwijl de andere kant verontwaardigd beweert dat er op een uitzondering na geen problemen zijn.” Beide analyses zijn fout. Open Vld speelt in dat opbod niet mee.

Oplossingen in een kader van waarden en vrijheden

“Ja, er zijn problemen met radicalisering, met Syriëstrijders en sympathisanten van terreurorganisatie IS. Die moeten we tot op de bodem uitspitten en oplossen. Maar neen, dat doe je niet door mensen te beledigen en te stigmatiseren. Net zoals je niets oplost door relativering of polarisatie,” zo verduidelijkt Rutten.  Open Vld pleit voor een duidelijke en heldere aanpak die de problemen zorgvuldig benoemt en boven alles naar oplossingen zoekt. “Onze liberale waarden en vrijheden geven een duidelijk kader waarbinnen mensen vreedzaam kunnen samenleven,” zo besluit de partij.

Onderzoekscommissie zorgt voor transparantie

Voor Open Vld ligt er een cruciale taak bij de Parlementaire Onderzoekcommissie (POC) 22/3, voorgezeten door Open Vld fractieleider Patrick Dewael. Die POC moet zorgen voor transparantie en voor een duidelijke analyse. Een voorbeeld: Als iemand als Salah Abdeslam 4 maanden kan onderduiken in ons land, dan krijgt hij hulp van buitenaf, dat kan niet anders. We moeten weten wie die helpers zijn. En hen allemaal, één voor één, verantwoordelijk stellen.