Energiecrisis vergt doordacht beleid op de lange termijn

De ongeziene energiecrisis en de huidige absurde prijzen treffen de burgers en bedrijven. Voor velen is de situatie precair. De getroffen steunmaatregelen, waaronder een basispakket energie voor de brede middenklasse, moeten helpen maar tegelijkertijd moeten we werk maken van een gezonde energiemix op de langere termijn én een snelle energietransitie. “We moeten deze crisis gebruiken om een kwantumsprong te maken inzake duurzamer energieverbruik”, zo zei federaal parlementslid Christian Leysen donderdag in de Kamer.

Bevoorradingszekerheid, betaalbaarheid en duurzaamheid. Dat zijn de drie pijlers waarop een gezonde energiemix moet rusten. Alle drie staan ze vandaag onder zware druk. Met de gevolgen die we vandaag zien.

Leysen: “Naast de steunmaatregelen op korte termijn om onze burgers en bedrijven door de crisis te loodsen, moeten we ook op langere termijn werken. Om onze energieonafhankelijkheid terug te vinden. Om onzekerheid en speculatie uit de prijsvorming te weren. Om de omslag naar duurzamere energie mogelijk te maken.”

De regering nam in maart de terechte beslissing om kernenergie in die energiemix te behouden. “De onderhandelingen rond de doorstart van de twee recentste centrales verlopen in alle discretie onder leiding van Premier De Croo. Er wordt in de luwte gewerkt en dat is een goede zaak. Wie met de fanfare op kop het bos intrekt voor de jacht, komt meestal met een magere buit terug. Alleen als we op korte termijn de nood lenigen én strategisch de lange termijn voorbereiden, zullen we uit de crisis geraken”, aldus nog Leysen.