“Erfenisrechten moderniseren en aanpassen aan nieuwe gezinsvormen”

“Het erfrecht is verouderd", zegt Vlaams fractieleider Bart Somers. "Vandaag is er een veel grotere diversiteit aan gezinnen: nieuw samengestelde gezinnen, alleenstaanden, ... Dat erfrecht moet worden aangepast aan de realiteit van vandaag. Het is daarom goed dat men op federaal niveau werkt aan een modernisering van het erfrecht."

Sommige tarieven erfenisrechten zijn echt te hoog

Maar ook Vlaanderen kan stappen zetten, vindt Somers. “Vlaanderen is immers bevoegd voor de erfenisrechten die nabestaanden moeten betalen. Sommige tarieven zijn echt te hoog", aldus Somers. "Mensen betalen nu zo’n 60 tot 75 procent erfenisrechten, en daardoor gaan veel mensen op zoek naar ontwijkingsmogelijkheden."

Daarom wil Somers de tarieven vereenvoudigen, verlagen en transparanter maken. "Mensen moeten meer vrijheid krijgen om zelf te kunnen kiezen aan wie ze hun erfenis geven, wat mee wordt bepaald door de hoogte van de tarieven. Ook moeten we ervoor zorgen dat de tarieven op een meer menselijke maat komen. En, tenslotte, moeten we ook bij het bepalen, van de tarieven oog hebben voor de evolutie in de samenleving."

Minister Turtelboom komt met concrete voorstellen

Vlaams minister van financiën, Annemie Turtelboom, zal deze principes omzetten in concrete voorstellen. De modernisering van de erfenisrechten staat ook uitdrukkelijk in het Vlaams regeerakkoord.