EU-commissaris Phil Hogan belooft verhoging interventieprijs voor fruittelers

De interventieprijs is de prijs die wordt betaald door Europa voor het uit de markt nemen van het fruit en vernietigen.

Europees parlementslid Hilde Vautmans : "De interventieprijs voor het fruit zal aanzienlijk stijgen. Dat is goed nieuws voor de fruittelers zodat ze meer ademruimte gaan krijgen. Dit zal automatisch als gevolg hebben dat de industrieprijs stijgt. Dat is het belangrijkste nieuws wat ik heb gehoord. Ook heeft het kabinet van Hogan de fruittelers uitgenodigd op missies naar Indonesië, Vietnam, Canada en Nigeria dit en volgend jaar. Ik heb commissaris Phil Hogan uitgenodigd om een bezoek te brengen aan Haspengouw."

Het was de eerste keer dat een delegatie van Haspengouwse fruittelers werd ontvangen door het kabinet van Europees commissaris van Landbouw Phil Hogan.

Kris Wouters, één van de aanwezige fruittelers, had een goed gevoel achteraf. "Het was goed dat we ontvangen werden en onze mening konden geven. De stijging van de interventieprijs is goed nieuws. Het zou toch gaan om een aanzienlijke stijging."

Ander nieuws was dat de al dan niet verlenging van de Rusland-boycot op de Europese agenda blijft staan. Hilde Vautmans: "In oktober staat het op de agenda van de Europese Commissie, in december op de Europese minsterraad. Dus we moeten druk blijven uitoefenen op onze Belgische en Vlaamse ministers."