Europees engagement voor terreurslachtoffers

In de nasleep van de Internationale Conferentie over Slachtofferhulp in Parijs, georganiseerd door Unesco op 9 januari 2017, hebben zes Europese landen (België, Spanje, Frankrijk, Hongarije, Italië en Roemenië) beslist om zich te verenigen om zo een aantal diensten en voorzieningen voor slachtoffers samen te brengen, met bijzondere aandacht voor de ondersteuning van kinderen en jongeren.

Maggie De Block, minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid: "Na de aanslagen in Brussel hebben de noodhulp en het medisch interventieplan zeer goed gefunctioneerd. Alle hulpdiensten in ons land en de betrokken organisaties hebben bewezen dat we sterker staan als we samenwerken. We moeten dit engagement nu ook op Europees niveau voortzetten en de best practices uitwisselen, zodat we de slachtoffers van eventuele aanslagen zo goed mogelijk kunnen helpen."

De intentieverklaring omvat zes prioritaire actiepunten die een comité van deskundigen zal uitwerken:

• betere slachtofferhulp door de oprichting van een uniek interdisciplinair loket;
  • betere informatieverstrekking aan alle slachtoffers, dankzij onder andere een specifiek online portaal, een uniek Europees telefoonnummer en de verspreiding van informatie in meerdere talen;
  • betere harmonisatie van de vergoedingen;
  • een betere coördinatie van de nationale diensten voor slachtofferhulp, door de best practices uit te wisselen en te voorzien in gemeenschappelijke opleidingen.