Europees Parlement eist eindelijk een klaar en duidelijk humaan Europees asiel –en migratiebeleid

3 jaar nadat de ongeziene vluchtelingen –en migratiestroom van start ging, staat Europa nog steeds niet klaar met een pasklaar antwoord. Daarom roept het rapport Europa op om haar verantwoordelijkheid op te nemen en een efficiënt, humaan en gezamenlijk Europees Migratiebeleid uit te werken.

“Ik ben heel erg blij met dit rapport dat oproept om werk te maken van een echte Europese aanpak voor de asiel -en migratie problematiek. We mogen in 2017 niet meer verdragen dat mensen hun hele hebben en houden aan mensensmokkelaars verkopen, om dan op gammele bootjes te vluchten. Dit is Europa onwaardig.”
Het rapport bevat een concreet beleid met de nodige maatregelen zoals solidariteit tussen de lidstaten stimuleren met een sterke beveiliging van de buitengrenzen, veilige en legale manieren om Europa te bereiken, een sterke Europese blauwe kaart voor geschoolde en niet-geschoolde werkkrachten en een aangepast beleid om de complexe oorzaken van migratie aan te pakken. And last but not least dringt het rapport aan op effectieve bescherming van kinderen op de vlucht.

“Het huidige systeem faalt. De Europese burgers zijn angstig. De EU weet nu welke maatregelen we moeten treffen, het moet dus gedaan zijn met treuzelen. Als we nu niet het heft in handen nemen zullen mijn kinderen later vragen: “Mama, was Europa dan echt blind en doof voor al deze problemen?”. Niet morgen, maar gisteren hadden we onze verantwoordelijkheid moeten opnemen. Ik hoop dan ook dat de Europese Commissie en de Raad onze kreet hoort en er gevolg aan geeft”, aldus Hilde Vautmans (MEP, ALDE).