Europees Parlement roept EU uit tot lgbtiq-vrijheidszone

Afgelopen zaterdag werd een slachtoffer van gaybashing dood aangetroffen in Beveren. Gebeurtenissen die Vlaanderen wakker schudden en die aantonen dat rechten van LHBTIQ+ personen nog steeds niet gevrijwaard zijn in België en Europa.

“Er is géén plaats voor gaybashing in Europa. Dit geweld en deze haat druisen in tegen de Europese waarden en kunnen niet door de beugel. We moeten dit veroordelen en streng bestraffen. Iedereen in België en bij uitbreiding Europa moet zichzelf kunnen zijn, in alle vrijheid, rust en vrede. Daarom keurden we in het Europees Parlement een resolutie goed die de Europese Unie als een “LHBTIQ+ vrijheidszone” uitroept. Een plek waar eenieder kan liefhebben zonder angst te hebben voor geweld of intimidatie. Het is een duidelijke reactie op de ‘LHBTIQ-vrije zones’ in Polen, maar ook een signaal naar alle lidstaten en burgers. Love is love. Respecteer het! Er is geen plaats voor geweld en haat. Daarom moeten we samen blijven strijden tegen homo-, bi-, interseks en transfobie”, zegt Europees parlementslid Hilde Vautmans.