Europees Parlement schiet uit de startblokken

Bron: Belga

751 verkozenen

Als gevolg van het verdrag van Lissabon vermindert het aantal Europarlementsleden van 766 in de vorige legislatuur tot 751 leden. Opvallend: iets meer dan de helft van de verkozenen is nieuw in Straatsburg. Griekenland spant de kroon: alle 21 parlementsleden uit de Helleense staat zijn nieuwkomers. Ter vergelijking: 12 van de 21 Belgische Europarlementsleden waren er ook de vorige legislatuur al bij. Duitsland telt de meeste herverkozen leden.

Legislatuur na legislatuur stijgt ook het aantal vrouwen in het Europees Parlement. Het nieuwe halfrond telt 37 procent vrouwen, tegen 35 procent in 2009.

186 nationale partijen, zeven fraties

Het totale aantal Europarlementsleden mag dan wel gedaald zijn, het aantal nationale partijen in Straatsburg is gestegen van 165 naar 186 partijen. Het aantal fracties blijft hetzelfde: net als in 2009 gaat de legislatuur van start met zeven politieke groepen. De machtsverhoudingen zijn wel enigszins gewijzigd. De drie traditionele pro-Europese partijen (de christendemocratische en conservatieve Europese Volkspartij, de sociaaldemocratische S&D en de liberale ALDE) houden nog 63 procent van de zetels over, tegen 70 procent in de vorige legislatuur.

De ALDE-fractie verliest terrein. Met name door het grote verlies van de Duitse en Britse liberalen moet de fractie van oud-premier Guy Verhofstadt zestien zetels inboeten. De teller staat momenteel op 67 verkozenen. Uit Spanje komen er acht verkozenen van uiteenlopende signatuur. Het Franse Modem levert zeven leden, de Nederlandse partijen VVD en D66 samen eveneens. De fractie telt met zes leden (Open Vld-ers Verhofstadt, Philippe De Backer en Annemie Neyts en MR-leden Louis Michel, Gérard Deprez en Frédérique Ries) ook de grootste Belgische delegatie.