europees parlement stemt resolutie over toekomst schengen

Het Europees Parlement stemt vandaag een resolutie over de situatie in het Schengengebied ten gevolge van de COVID-19-uitbraak. Het Parlement wil dat de lidstaten een herstelplan voor het Schengengebied opstellen met daarin maatregelen om terug te keren naar een volledig werkend Schengengebied zonder binnengrenzen en noodplannen voor het geval er een tweede golf zou komen. De Europese Commissie moet ook nadenken over een hervorming van het bestuur van het Schengengebied gezien de nieuwe uitdagingen.

Europees Parlementslid Hilde Vautmans (Renew Europe, Open Vld)“De afgelopen maanden hebben we gevoeld hoe Europa eruit zou zien zonder Schengen. Gefragmenteerd, met veel gescheiden families. Dat is niet het Europa dat we willen. We moeten absoluut vermijden dat door de coronacrisis de binnengrenzen semipermanent worden. En net daarom moeten we ons vandaag de vraag stellen of we klaar zijn voor een tweede golf van besmettingen en of we niet opnieuw in chaos zullen belanden. We richten ons vandaag dan ook tot de Europese lidstaten en de Commissie. De lidstaten moeten snel werk maken van noodplannen en zoeken naar alternatieven voor systematische binnengrenscontroles zodat het vrij verkeer gegarandeerd kan blijven. De Commissie moet dan weer nadenken welke wijzingen er nodig zijn voor een echt Europees bestuur voor het Schengengebied, zodat in situaties zoals de coronapandemie een gecoördineerd Europees optreden mogelijk is.”