Europees Parlement stemt voor oprichting tijdelijke commissie terreur

“Als je ziet hoe vaak terroristen reeds voor de aanslagen in verschillende databases geseind waren, dan ben ik zeer blij dat er vandaag gestemd is voor de oprichting van deze tijdelijke commissie terreur.  We moeten streven naar een echte Europese inlichtingendienst en dit is de eerste stap!”, zegt Europarlementslid, Hilde Vautmans.

"Zo hebben we het voorbeeld van de aanslagen in Parijs, november 2015. Net een week voor de aanslagen in Parijs werd een auto tegengehouden door de Duitse politie, waarin ‘professionele uitgebouwde wapens’ gevonden werden. Dezelfde wapens die gebruikt werden tijdens de aanslag in Parijs. Deze informatie is helaas nooit bij de Franse autoriteiten geraakt. Ook bij de aanslagen in het Verenigd Koninkrijk liep de informatie-uitwisseling spaak: Italiaanse autoriteiten waarschuwden hun Britse collegae, maar ook hier glipte de informatie door de mazen van het net. Bij de aanslag in Brussel in het Joods museum van 2014 werden de Franse autoriteiten reeds op de hoogte gebracht door de Duitse autoriteiten over de dader Mehdi Nemmouche. Helaas, werd hier geen gevolg aan gegeven.  Deze feiten tonen aan dat we ons dringend moeten buigen over hoe we inlichtingen beter en sneller kunnen delen", klinkt het bij Hilde Vautmans.

De commissie terreur zal bestaan uit 30 Europese parlementsleden en zal voor maximum 12 maanden bestaan, tenzij het Parlement beslist om dit te verlengen. De commissie zal de LIBE Commissie niet vervangen, maar zal wel voorstellen doen aan deze en andere bevoegde Commissies. Zo moeten we ervoor zorgen dat inlichtingen beter en sneller uitgewisseld kunnen worden. Niet alleen tussen de verschillende lidstaten, maar ook tussen de verschillende Europese databanken.

Ook de Europese grensbewaking tegen het licht worden gehouden, net als de werking van Europol en Eurojust en de samenwerking met niet-EU-landen. De commissie zal ook de bestaande antiterreurwetgeving analyseren die de voorbije jaren werd aangenomen. Met deze Commissie kunnen we eindelijke alle, interne als externe, facetten bekijken en aanpakken.

"Wat ik heel belangrijk vind, is dat er gekeken zal worden naar de ‘best practices’ bij de beveiliging van luchthavens en treinstations, want dat blijven nog altijd soft targets. Dezelfde analyse zal worden gemaakt van de deradicaliseringsprogramma’s en de manier waarop ze worden opgezet."

Al snel zullen er  aanbevelingen gedaan worden die dan in de betrokken vaste commissies van het Europees Parlement besproken zullen worden. "De garantie dat de Europese Commissie en de lidstaten het parlement zullen volgen is er niet, maar met de nodige overtuigingskracht kan er veel gebeuren. We moeten gewoon met goede dingen komen!", besluit Hilde Vautmans.