Europees Parlement geeft groen licht voor universele oplader

Straatsburg – Vandaag stemt het Europees Parlement definitief over de invoering van een universele oplader. Daardoor wordt USB Type-C in het najaar van 2024 de gemeenschappelijke oplaadpoort voor alle mobiele telefoons, tablets en camera’s in de EU. Europees Parlementslid Hilde Vautmans reageert enthousiast.

“Eindelijk”, reageert Hilde Vautmans. “Gedaan met dat kluwen van oplaadkabels in onze lades waar je nooit de juiste vindt. Dit brengt Europa echt dicht bij de burger: goed voor onze consumenten én voor ons milieu. Het heeft alleen maar voordelen. Het lijkt eenvoudig en evident maar toch heeft het lang geduurd voor we dit echt konden doordrukken. Het invoeren van een universele oplader vanaf 2024 zorgt er namelijk voor dat onze consumenten jaarlijks samen maar liefst 250 miljoen euro kunnen besparen. Daarnaast hebben we 2 600 ton minder grondstoffen nodig. Afgedankte en ongebruikte oplaadkabels vertegenwoordigen jaarlijks 13 000 ton aan elektronisch afval. In het eerste kwartaal van 2022 werden er wereldwijd maar liefst 311 miljoen smartphones verkocht. Elk met een aparte oplader. Hoog tijd dus om hier verandering in te brengen.”

“Met de nieuwe regels kunnen onze consumenten nu zélf kiezen of ze bij hun nieuwe aankoop ook een oplader aanschaffen. Ze krijgen zo meer keuzevrijheid wanneer één oplader meerdere toestellen kan opladen, ongeacht de fabrikant of het merk. Ook laptops zullen in de toekomst aan de nieuwe norm worden aangepast, al krijgen ze hiervoor wel 40 maanden de tijd. Dit is dus echt goed voor de portemonnee van onze Europese consumenten. Jammer dat we er wel nog op moeten wachten tot 2024. Ligt het aan de macht van de industrie of heeft de Europese Commissie net te weinig macht? Alleszins, ik ben blij dat de universele lader er eindelijk zal zijn in 2024!” besluit Vautmans.