Europese primeur voor crowdfunding

Crowdfuning is een techniek die vooral jonge bedrijven gebruiken om vlot geld op te halen bij het grote publiek. De financiering gebeurt via aandelen, effecten of leningen. Maar de investeerders die plots snel zijn geld terugwillen moeten zelf op zoek naar gaan naar een koper en onderhandelen over de prijs. Dat verandert nu de orders verhandeld kunnen worden op de Expert Markt van de beurs van Brussel. “Net zoals op een marktplaats bepalen consumenten de prijs op basis van vraag en aanbod. Deze transparantie en flexibiliteit zal een impuls geven aan crowdfunding in België, omdat ze nog toegankelijker wordt”, zegt De Backer. “Europa staat momenteel aan de wieg van de kapitaalmarktenunie. We willen van 28 lidstaten uiteindelijk een grote kapitaalmarkt maken om economische groei en jobs te creëren. Dat is vooral belangrijk om innovatieve bedrijven en start-ups in Europa te houden. 40 procent van die bedrijven verlaten immers de markt binnen drie jaar. Het aantrekken van financiering blijft hun grootste probleem. Door de transparantie en de flexibiliteit van het crowdfunding platform zullen investeerders meer vertrouwen krijgen om te investeren en zullen er ook meer investeringen gebeuren. Zo houden we start-ups in Europa en kunnen we hier ook Facebooks en Googles laten groeien